دادگاه عالی پاکستان: روند محاکمه‌ی ذوالفقار علی بوتو عادلانه نبوده است

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 174466

دادگاه عالی پاکستان اعلام کرده است که روند محاکمه‌ی ذوالفقار علی بوتو، بنیانگذار حزب مردم این کشور که ۴۴ سال پیش اعدام شد، عادلانه نبوده است.

بر اساس گزارش اکسپرس تریبیون، دادگاه عالی پاکستان امروز (چهارشنبه، ۱۶ حوت) این حکم بر اساس درخواست اعاده‌ی حیثیت از سوی خانواده‌ی آقای بوتو، صادر کرده است.

در گزارش این رسانه آمده است که فائز عیسی، رییس دادگاه عالی پاکستان گفت: ««به این نتیجه رسیدیم که محاکمه بر اساس عدالت نبوده و الزامات دادرسی عادلانه در آن رعایت نشده است.»

او با تأکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری در قوه‌ قضائیه‌ی پاکستان، افزوده است: «قوه‌ قضائیه بدون اعتراف به اشتباهات گذشته‌ی خود نمی‌تواند پیشرفت کند.»

ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۷۹ میلادی و در زمان حکومت جنرال ضیاء الحق در پاکستان به اتهام صدور دستور قتل یکی از رقبای سیاسی خود، محاکمه و اعدام شد.

بلاول بوتو زرداری، نوه‌ی ذوالفقار علی بوتو که اکنون رهبری حزب مردم پاکستان را به عهده دارد، در‌ واکنش به حکم امروز دادگاه عالی این کشور گفته است: «خانواده‌ی ما سه نسل منتظر شنیدن این کلمات بودند.»

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز از این حکم استقبال کرده است.

او در بیانیه‌ای گفته است: « این اتفاقی مثبت است که اشتباهی که توسط دادگاه انجام شده توسط دادگاه اصلاح شده است.»

ذوالفقار علی بوتو هم به‌عنوان نخست‌وزیر و هم به عنوان رییس‌جمهور در پاکستان کار کرده بود و به پدر قانونی اساسی این کشور مشهور است.

او در سال ۱۹۷۷ با کودتای جنرال ضیاء الحق از نخست‌وزیری برکنار و دو سال بعدش محاکمه و اعدام شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟