حیواناتی که سوار کشتی حضرت نوح شدند

  • انتشار: ۲۱ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83541

حضرت نوح (ع) یکی از هزاران پیامبری است که خداوند برای هدایت بشر فرستاده است. در میان فرستاده های الهی، پنج تن از آنها به عنوان پیامبران اولوالعزم شناخته می شوند که حضرت نوح (ع) نیز در این میان جای دارد.

بعد از سال ها و تلاش های فراوانی که این پیامبر عظیم الشان برای هدایت قومش کرد، از سوی خداوند مامور شد تا کشتی ای بسازد و مؤمنان راستین از عذاب الهی که در انتظار کفار است در امان نگاه دارد.

همچنین خداوند به حضرت نوح (ع) فرمان داد تا علاوه بر مؤمنان و کسانی که ایمان آورده اند، از هر حیوانی نیز یک جفت برای بقاء نسل شان بردارد.

حیوانات کشتی نوح

در برخی نقل ها که صحت آنها محرز نیست، آمده است که طوفان زمان نوح (ع) جهانی بود و سراسر کره زمین را فرا می گرفت، برای بقاء نسل حیوانات و گیاهان لازم بود از هر کدام در این کشتی با نوح و همراهانش هم سفر شوند.

زمانی که حضرت نوح (ع) کار ساختن کشتی را به پایان رساند، خداوند به او فرمان داد که به زبان سِریانی حیوانات را به سوی خود فرا بخواند.

حضرت نوح (ع) نیز فرمان خداوند را اعلام کرد و تمام حیوانات حاضر شدند. نوح (ع) از هر حیوان یک جفت نر و ماده را گرفت و در کشتی جای داد.

در روایات و نقل های مختلف، مطالب متعددی آمده است. اما تفسیر نزدیک به واقعیت بر طبق قرآن ” مِن کُلّ زَوجین اثنین ” این است که از آنجا که برخی حیوانات زوج هستند، یعنی بر دو گونه اهلی و وحشی وجود دارند، دستور خداوند به حضرت نوح (ع) این بوده که از این گونه حیوانات دو تا یک نرو یک ماده سوار کشتی کند.

به عنوان مثال یک جفت بز اهلی و یک جفت بز وحشی و یا گاو از نوع وحشی و اهلی اش یک جفت.

حیوانات کشتی نوح
حیواناتی که در کشتی حضرت نوح سوار شدند

از هر جفتی دو تا. و همچنین خانواده ات جز آنها که وعده عذاب دارند و کسانی که به تو ایمان آورده اند را بر آن سوار کن.

بر اساس روایات معصومین، منظور از زوجین، همان ازواج هشتگانه ای هستند که در آیاتی از سوره انعام آمده است و عبارتند از: گاو، شتر، بز و گوسفند که اگر از هر کدام اینها، نوع وحشی اش را هم در نظر بگیریم می شود سر جمع هشت زوج می شود.

حضرت نوح این حیوانات را که در حقیقت اشرف چهارپایان به حساب می آیند و انسان برای بقاء خود به آنها نیاز دارد، به علاوه تعدادی پرندگان از وحشی و اهلی سوار کشتی خود نمودند.

همچنین در قرآن سخنی از جهانی بودن طوفان نوح نیامده است و این برداشت عامیانه صحت ندارد. این طوفان احتمالا یک آب گرفتگی عظیم در مناطق مسکونی بین النهرین بوده است.

پس نیاز به این که تمام حیوانات را به صورت جفت سوار کشتی کنند نبود، حال اینکه اکثر جانواران و حیوانات قادر به شنا کردن در آب هستند و بسیاری نیز در مناطقی دور دست بودند و نیاز به حمل آنها در کشتی و حفظ بقاء نسل شان نبود.

در اصل سوار کردن حیوانات در کشتی برای حفظ منابع غذایی انسان ها صورت گرفته است نه بقاء نسل حیوانات. نوح آن حیوانات را با خود در کشتی برد تا انسان های نجات یافته و ایمان آورندگان، با کمبود نسل این حیوانات که منبع اصلی غذایی آنهاست مواجه نشوند.

ساختن کشتی نوح

حضرت نوح با وجود تلاش زیاد و مرارت های فراوان از قوم خود گستاخی ها و تحقیرهای متعددی می ‌دید. آنها می گفتند بسیار سخن گفتی و بر سخنان خود پافشاری زیادی نمودی، حالا دیگر کافی است و ما از تو می خواهیم عذاب الهی که وعده اش را می دادی بر ما نازل کنی.

ساخت کشتی نوح
کشتی حضرت نوح

اما آن حضرت همچنان، هشدار به ایشان می داد و رسیدن عذاب الهی و صحت وقوع آن را برای شان بازگو می کرد ولی کافران قومش دست از کارهای ناپسند خود برنمی داشتند و گستاخانه رو در روی وی می ایستادند.

بعد از مدتی از سوی خداوند بر حضرت نوح وحی شد که به جز آن تعداد که به تو ایمان آورده اند، دیگر کسی از بت پرستان به تو روی نخواهند آورد و دست از کارهای خود نخواهند کشید، پس غمگین مباش.

بعد از مرارت ها و سختی هایی که نوح در طول دوران پیامبری خود کشید خداوند به او دستور ساخت کشتی ای برای نجات مؤمنان داد.

” وَ اصنُع الفُلک بأعینِنا و وَحیَنا و لا تُخاطبنی فی الذین ظَلموا إنّهم مغرقون ” حالا در حضور ما و بر طبق وحی ما کشتی بساز و شفاعت مکن درباره ی آنها که ستم کردند چرا که آنها همه غرق شدنی هستند.

آن حضرت نیز بر طبق فرمان خداوند متعال عمل کرد و آن تعداد که به او ایمان آورده بودند را بشارت داد.

آن حضرت برای ساختن کشتی آماده شد. تخته هایی را تهیه کرد و برید و به یکدیگر متصل نمود و به این ترتیب ماه ها و شاید سال ها به ساختن کشتی پرداخت.

کشتی حضرت نوح (ع) در بیابان کوفه ساخته شد و بر اساس برخی روایات، آن حضرت در سرزمین کنونی مسجد اعظم کوفه شروع به ساخت آن کرد.

ایشان در طول ساخت کشتی همواره مورد تمسخر و آزار کفار قوم خود قرار می گرفت و با کنایه ها و سرزنش های شان دل آن حضرت را می آزردند. اما حضرت بر تمسخر و تحقیر آنان صبر می کرد و آنها را از عذابی که در انتظارشان بود آگاه می ساخت.

کشتی نوح (ع) با چنین ابعادی در آن روزگار بسیار نادر و عجیب به نظر می آمد. بر طبق برخی روایات، این ساخته دست نوح و یارانش به طول هزار و دویست و عرض ششصد ذراع بود. ( هر ذراع، نیم متر ).

در برخی نقل ها آمده است که کشتی حضرت نوح (ع) از طبقات مختلفی تشکیل شده بود، طبقه ای برای مردم، طبقه ای برای چهارپایان و طبقه ای نیز برای حیوانات درنده.

جانوران وحشی و درنده در طبقه زیرین قرار داشتند، قسمت وسط کشتی چهارپایان بودند و در طبقه بالا نیز حضرت نوح (ع) و همراهانش جای گرفتند و تمام خوراکی و آذوقه های مورد نیاز در همین طبقه جای داشت.