حکمتیار: نشست دوحه تکرار «تجربه ناکام» نشست بن است

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 182443

در حالی که قرار است سومین نشست دوحه درباره وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان تا یک ماه دیگر برگزار شود، گلبدین حکمتیار این نشست را «تکرار تجربه ناکام» نشست بن در سال ۲۰۰۱ خوانده است.

آقای حکمتیار یکشنبه‌شب، ۶ جوزا در پیامی در شبکه ایکس نوشته‌است که هدف سومین نشست دوحه انتخاب «بنین سیوان و اخضر ابراهیمی» دیگر است که فرد مورد علاقه امریکا خواهد بود و ماموریتش هماهنگی بین کشورهایی است که در حوادث افغانستان نقش دارند.

او در ادامه گفته که همه اتفاق نظر دارند که بحران افغانستان بدون ایجاد یک دولت فراگیر حل نمی شود و هدف آنان از حکومت فراگیر حکومتی شبیه حکومت محصول نشست بن است. به گفته او، طرف‌های اصلی نشست بن «امریکا، روسیه، بریتانیا، ایران و پاکستان» بود و که نتیجه آن تعویض رییس جمهور و «آغاز جنگ خونین» در کشور شد.

قرار است سومین نشست دوحه در ۳۰ جون و اول جولای امسال با میزبانی قطر برگزار شود و در نظر است تا در آن نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان، نماینده سازمان ملل، برخی چهره‌های سیاسی و جامعه مدنی اشتراک کنند. در این نشست وضعیت افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

سازمان ملل و قطر از طالبان نیز برای اشتراک در این نشست دعوت کرده‌اند اما این گروه برای اشتراک خود ۶ شرط از جمله عدم حضور سیاسیون افغان، بحث نکردن درباره کار و آموزش دختران افغان و سپردن کرسی افغانستان در سازمان ملل به این گروه را مطرح کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟