توقف فعالیت کمیته سویدن در تخار؛ خانواده‌ها نگران آینده کودکان معلول‌شان هستند

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 184576

کمیته سویدن برای افغانستان (اس‌سی‌ای) می‌گوید که توقف فعالیت این نهاد در ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان، خانواده‌های دارای کودکان معلول را نگران کرده است.

اس‌سی‌ای روز سه‌شنبه، ۲۲ جوزا، در بیانیه‌ای نگاشته است که این نهاد پیش از توقف فعالیتش در تخار روزانه برای ده‌ها کودک در این ولایت که با بیماری «کجی پا» و «فلج مغزی» مبتلا بودند، خدمات فیزیوتراپی ارایه می‌کرد.

به گفته مسوولان کمیته سویدن، اکنون این کودکان به خدمات صحی مورد نیاز دسترسی ندارند.

در این بیانیه به نقل از غلام‌الدین، باشنده ولسوالی فرخار آمده که وی نگران آینده فرزند کوچکش است.

وی افزوده است: «تمام کودکان من با کجی پا به دنیا آمده‌اند. آن‌ها در مراکز بازتوانی فزیکی کمیته سویدن درمان شدند و اکنون همه آن‌ها خوب هستند. من نگران وضعیت پسر کوچکم هستم که دچار کجی پا است و به این خدمات دسترسی ندارد. او چهار ماهه است و من چهار بار به این مراکز مراجعه کردم و به دلیل متوقف بودن فعالیت آن [کمیته سویدن] هیچ‌گونه خدمات دریافت نکرده‌ام.»

فهیمه، مادر این کودک نیز گفته که نتوانسته است در ولایت‌های همجوار تخار (کندز و بغلان) نهاد دیگری را برای درمان کودکش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرده است: «ما پول کافی برای سفر به خارج از کشور برای درمان فرزندم نداریم. من نگران آینده فرزندم و ناتوانی او هستم.»

با این حال، هما عظیمی، مسوول بخش فیزیوتراپی کمیته سویدن در دفتر حوزه‌ای تخار اذعان کرده که ارایه خدمات اولیه برای بیماران کجی پا و فلج دماغی (دی‌دی‌اچ) حیاتی است.

وی هشدار داده است که در صورت عدم دریافت خدمات، کودکان بیمار به‌صورت دایمی معلول باقی خواهند ماند.

گفتنی است که کمیته سویدن اواخر سال گذشته خورشیدی به دلیل فشارهای طالبان فعالیت خود را در افغانستان متوقف کرده بود.

این در حالی است که شمار زیادی از نهادهای کمک‌کننده بین‌المللی به دلیل وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان و مداخله این گروه فعالیت خود را به‌حالت تعلیق درآورده‌اند.

توقف فعالیت نهادهای مددرسان در افغانستان زیر سلطه طالبان، بیشتر به شهروندان کشور، به‌ویژه خانواده‌های دور دست و افرادی که با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، آسیب رسانده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟