تمسخر مردم از آمریکا

  • انتشار: ۲۵ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 160650

این به اصطلاح جنرال افغانستانی در کنگره آمریکا حاضر شده تا شهادت دهد که خروج آمریکا از افغانستان چه بر حال اردوی ملی آورد و در نهایت سبب سقوط نظام جمهوری در افغانستان شد.
یک نکته درباره آنچه که این جنرال در کنگره آمریکا گفت و شنید برایم جالب بود.
در دو بخش گرداننده جلسه، تصویر توئیت هایی از ترامپ در روزهایی که رئیس جمهور آمریکا بود را نشان داد و از جنرال سعادت پرسید که آیا این توئیت که مبنی بر هشدار خروج آمریکا از افغانستان بوده است را آن زمان دیده یا خیر!؟ آیا این توئیت ها بر روی روحیه سربازان افغانستان تاثیر می گذاشت یا خیر!؟
این به اصطلاح جنرال افغانستانی خیلی راحت گفت نه من در میدان جنگ بودم و نمی دیدم!
اما جالب اینجا بود که در بخش دیگر سخنانش گفت که روحیه سربازان می شکست!
این به این معناست که یک سرباز صفر از آنچه که آمریکا تصمیم داشت با خبر بود اما این جنرال هیچ خبر نداشت. جنرالی که وظیفه اش برنامه ریزی با توجه به شرایط بود، اما از شرایط و تحولات قابل پیش بینی در آینده خبری نداشت.
به هر روی هم آمریکا با این جفنگ بازی های نزدیک انتخاباتی ما را به سخره گرفته هم جنرال هایی امثال سعادت که با کلی اسلحه و تجهیزات در مقابل طالب کاری نتوانستند، اما امروز از آمریکا، با حرف طالبان را تهدید می کنند.
نیک بنگریم؛ بخش قابل توجهی از فرماندهان نظامی پیشین افغانستان در دوره جمهوری در کنار فسادی که داشتند از بی‌تجربگی و نابلدی در امور نظامی رنج می‌بردند؛
بسیاری از آن‌ها با اصول جنگ و مسائل آن ناآشنا بودند و بدون شک بسیاری از آنها که جنرالان چند ستاره! افغانستان بودند و تعدادشان هر روز در حال افزایش بود؛ حتی در نوشتن یک مقاله در موضوعات امنیتی و نظامی درمانده‌ بودند و حتی برای نوشتن یک پاراگراف هم با کلی غلط املایی‌ روبرو. لذا باید هم، هر روز شاهد تلفات سنگین نیروهای اردوی ملی در جبهه‌های مختلف می بودیم!
به هر صورت هر چه بود، در دولت جمهوری با رویکردی روبرو بودیم که در آن اندک نظامیان باتجربه بازنشسته و خانه نشین می‌شدند؛
و تمسخر اقوام به حد اعلای خود رسیده بود و تعصبات و هزاران رویکرد زشت دیگر بر منافع ملی، تثبیت و استحکام اردوی ملی و تمام ساختارهای جامعه ما ارجحیت پیدا کرده بود….

رضا جاویدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟