بهترین شیر خشک چیست؟

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76357

اگر شما هم فندقی دارید که باید به او شیر خشک دهید، با ما همراه باشید تا با ویژگی های بهترین شیر خشک و انواع آن آشنا شوید.

مادرانی که نمی توانند به دلایلی از شیر خود برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنند با تجویز پزشک و توصیه او به شیر خشک روی می آورند. امروزه مصرف شیر خشک به یک امر رایج تبدیل شده و شما هم حتما مادران و خانواده های زیادی را دیده اید که به دلایل مختلف به نوزاد خود شیر خشک می دهند.

اگر مجبور به استفاده از شیر خشک برای نوزاد خود هستید در قدم اول باید حتما با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را در مورد انتخاب و نوع و ویژگی های بهترین شیر خشک جویا شوید چرا که در مواردی نادر ممکن است نوزادان حساسیت و یا بیماری خاصی داشته باشد و نیازمند به شیر خشک ویژه ای باشند.

نکته دیگری که باید حتما آن را بدانید این است که شیر خشک انواع و اشکال مختلفی دارد و شما باید بدانید که چه شیر خشکی را باید برای نوزاد خود تهیه کنید. اگر می خواهید بهترین شیر خشک را برای نوزاد خود انتخاب کنید بهتر است ابتدا با اشکال مختلف آن آشنا شوید.

بهترین شیر خشک

شکل های مختلف شیر خشک

شیر خشک به سه گونه مختلف تقسیم می شود که شامل موارد زیر می شوند:

  • ۱ـ شیر خشک آماده مصرف
  • ۲ـ شیر خشک مایع غلیظ
  • ۳ـ شیر خشک پودر شده

شیر خشک آماده مصرف

این نوع شیر خشک که آسان ترین شیر خشک است احتیاجی به مخلوط کردن و یا اندازه گیری دقیق ندارد و فقط لازم است در آن را باز کنید و شروع به مصرف نمایید.

در اکثر بیمارستان ها زمانی که نوزادانی که تازه متولد شده اند نمی توانند از شیر مادر خود تغذیه کنند و یا مادر شیر کافی ندارد از این نوع شیر خشک برای آنان استفاده می کنند.

شیر خشک مایع غلیظ شده

این نوع شیر خشک نیاز به مخلوط کردن با آب به نسبت مساوی را دارد و قیمت آن هم کمتر و مقرون به صرفه تر می باشد.

شیر خشک پودر شده (بهترین شیر خشک)

این نوع شیر خشک بهترین شیر خشک و همچنین به لحاظ اقتصادی بهترین گزینه است. در مقایسه با شیر خشک های قبلی مدت زمان بیشتری برای آماده شدن را در بر می گیرد ولی در مقایسه با شیر خشک آماده مصرف مدت زمان نگهداری آن بیشتر است. یعنی تا یک ماه پس از باز شدن آن قابل مصرف است. این نوع شیر خشک معمولا در میان مردم رایج تر است و اکثر پدر و مادر هایی که مجبور به استفاده از شیر خشک هستند از این نوع استفاده می کنند.

هنگامی که این سه شکل مختلف برای شیر خشک را فرا گرفتید خوب است بدانید که شیر خشک انواعی دارد و باید با آنها نیز آشنا شوید که در ادامه مطالعه می کنید.

انواع شیر خشک برای نوزادان

شیر خشک های آنتی رفلاکس

بعضی نوزادان دارای رفلاکس معده هستند که باعث برگرداندن شیر از آنها می شود. بنابراین باید شیر خشکی مصرف کنند که ضد رفلاکس باشد که ممکن است کمی گران تر از انواع دیگر شیر خشک ها باشد.

شیر خشک مخصوص نوزادان نارس

نوزادانی که زودتر از موعد خود و با وزن پایین متولد می شوند باید از این نوع شیر خشک استفاده کنند که استفاده از این شیر خشک می تواند وزن نوزاد را به وزن طبیعی برساند.

شیر خشک مخصوص نوزادان حساس

برخی نوزادانی که دچار مشکلاتی از قبیل اسهال، حساسیت پوستی و یا خون در مدفوع هستند باید شیر خشک مخصوص کودکان حساس را صرف کنند.

شیر خشک حاوی پروبیوتیک

این نوع شیر خشک برای نوزادانی که زیر ۶ ماه هستند قابل استفاده و کلیه تغذیه نوزاد را برآورده می کند که ترکیبات آن تقریبا مانند شیر مادر است.

بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزادان

بهترین نوع شیر خشک با توجه به وضعیت نوزاد و با نظر متخصص نوزاد باید مصرف شود چرا که برخی نوزادان به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و باید از شیر خشک های فاقد لاکتوز که از پروتئین سویا تهیه شده است بای آنان استفاده شود و اگر باز هم به این نوع شیر حساسیت داشتند و نتوانستند آن را تحمل کنند باید از شیر خشک هایی که پروتئین های موجود در آن به اسیدهای آمینه و لپید تبدیل شده است استفاده کنند.

آیا مدفوع تیره در نوزادان به خاطر شیر خشک است؟

اگر مدفوع نوزادتان تیره باشد جای هیچ نگرانی نیست. این نوزادان در مقایسه با نوزادی که با شیر مادر تغذیه می کند دفع متفاوت تری دارند. به طور کلی نوزادانی که شیر خشک تغذیه می شوند مدفوع شان سفت تر، رنگ تیره تر و بوی قوی تر نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند دارند.

نکاتی در مورد مصرف شیر خشک

۱ـ برای ترکیب و مخلوط کردن شیر خشک باید همیشه مقداری آب جوشیده خنگ در دسترس باشد. باید این آب ولرم باشد تا ویتامین های موجود در آن از بین نرود و صبح و ش در دسترس باشد.

۲ـ اگر درب قوطی شیر خشک باز شده باشد باید در یخچال نگهداری شود. در صورتی که هنوز از ان استفاده نکرده اید و درب ان بسته است نیاز به نگهدرای در یخچال نیست.

۳ـ هنگامی که شیر خشک خریداری می کنید به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید.

۴ـ به اطلاعات روی قوطی شیر خشک مثل طرز تهیه آن و فرمولاسیون و مقدار مصرف آن توجه کنید.

۵ـ قبل از اینکه شیر خشک را در شیشه شیر بریزید از تمیزی شیشه شیر اطمینان حاصل کنید.

۶ـ از خنگ بودن شیر قبل اینکه به نوزاد خود بدهید اطمینان حاصل کنید.

۷ـ سعی کنید زمانی شیر خشک را به نوزاد خود دهید که او آرام است و در محلی آرام و ساکت به او شیر دهید.

۸ـ شیشه شیر را گونه ای در دهان کودک نگهدارید که هوا وارد دهان او نشود.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد به شما کمک کند تا بهترین شیر خشک را بشناسید. برای شما و فرزند عزیزتان آرزوی سلامتی و سربلندی داریم.