اینستاگرام چشم ۶ میلیون نفر را روی جنایات اسرائیل بست

  • انتشار: ۴ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: بین المللفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 158091

اینستاگرام حساب کاربری فلسطینی را که به پوشش وقایع غزه می‌پرداخت و ۶ میلیون دنبال‌کننده داشت، حذف کرد.

سانسور جنایت‌های اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد و در آخرین نمونه، صفحه‌ای قدیمی با ۶ میلیون دنبال‌کننده توسط این پلتفرم حذف شد.

صفحه «eye on Palestine» در اینستاگرام برای پوشش وقایع غزه و اخبار و ویدئوهای روزانه مربوط به فلسطینی ها ایجاد شده بود و به‌علت روایت‌های به‌موق و موثق از وقایع غزه، ۶میلیون از سرتاسر جهان آن را دنبال می‌کردند. این صفحه در ساعات گذشته توسط اینستاگرام حذف شده است:

اکنون هنگام کلیک روی لینک اول به دست آمده با این پیغام مواجه می شویم:

فعالیت این صفحه به سال ها قبل باز می‌گردد و مشکل به وجود آمده برای آن سابقه قبلی نیز دارد، در ۲۷ میزان ۱۴۰۱ هم اینستاگرام اعلام کرد که آن را تعلیق کرده است. Eye on Palestine در آن زمان ۳میلیون دنبال کننده داشت.

پیش از این نیز به دنبال فشارهای اتحادیه اروپا شبکه های مجازی اقدامات محدود سازی علیه صفحات و گروه های مربوط به فلسطین را انجام داده بودند.

در این راستا متا اعلام کرد اقداماتی از جمله حذف محتوای حمایت از حماس در پلتفرم‌های خود را انجام می دهد. این پلتفرم اعلام کرده «بیش از ۷۹۵هزار محتوای عبری یا عربی را حذف یا به عنوان مزاحم علامت گذاری کرده است.»

یوتیوب نیز به عنوان یک پلتفرم بزرگ که با محدودیت‌های اتحادیه اروپا در رابطه با وقایع سرزمین‌های اشغالی روبرو شد اعلام کرد: « ما ده‌ها هزار ویدئوی مضر را حذف کرده‌ایم و صدها کانال را بسته‌ایم.»

ضرب العجل ۲۴ ساعته این اتحادیه به ایلان ماسک باعث شد تا شبکه رسانه اجتماعی ایکس نیز اعلام کند که حساب های مرتبط با حماس را حذف کرده است.

دستورالعمل های گوگل نیز تلگرام را مجبور کرد تا تعدادی از کانال های مرتبط با حماس را از دسترس خارج کند. این درحالیست که گوگل و اپل به درخواست اسرائیل در سرویس نقشه خود ارائه ترافیک آنلاین در سرزمین های اشغالی و غزه را متوقف کردند.

در میان این همه سانسور ۴۸ سازمان در این ماه بیانیه‌ای صادر کردند و از شرکت‌های فناوری خواستند به حقوق فلسطین در طول اتفاقات جاری احترام بگذارند: «ما نگران سانسور قابل توجه و نامتناسب صداهای فلسطینی از طریق حذف محتوا و پنهان کردن هشتگ‌ها، در میان سایر موارد نقض حقوق آن‌ها هستیم. این محدودیت‌ها در مورد فعالان، جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر تهدیدی جدی برای آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، آزادی تجمع و مشارکت سیاسی است.»

این اولین بار نیست که رسانه‌های اجتماعی صدای فلسطینی‌ها را سانسور می‌کنند. گزارش مستقلی که یک سال پس از جنگ اسرائیل در غزه در سال ۲۰۲۱ توسط متا علنی شد، به این رویه اذعان کرده بود. متا در ماه می ۲۰۲۱( ثور۱۴۰۰) به سانسور و سوگیری در جریان حمله اسرائیل به غزه که منجر به کشته شدن ۲۵۶ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک شد، محکوم شد. با وجود این باز هم شاهد سانسور صفحات مربوط به فلسطین توسط این شرکت بوده‌ایم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟