اشتباه بزرگ زلنسکی

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 145659

این زلنیسکی با این حالت زار و پریشان فکر می کند که امریکا با انگلیس و غربی های دیگرش از دموکراسی و آزادی در اوکراین دفاع می کنند. او با این توهم بار بار می گوید که دفاع از اوکراین و کمک به ما در این جنگ، دفاع از تمام اروپا و غرب است. اگر اوکراین نباشد، اروپا را روس ها می بلعند و آزادی و دموکراسی از میان می رود.

زمانی بود که امریکایی ها در دهه ی هشتاد قرن بیستم از رهبران تنظیم های جهادی افغانستان و مجاهدین در قصر سفید منحیث رهبران آزادی و نیروی آزادیبخش از تجاوز و اشغال شوروی یعنی روس ها استقبال می کردند. پاکستانی ها هم جهاد افغانستان را، دفاع پاکستان می خواندند.

اما زمانی فرا رسید و آنهم بسیار نزدیک تا پایان دهه ی هشتاد که امریکا و غرب به این رهبران و نیروهای آزادیبخش پشت کردند. دیگر برای آنها، این ها، نه رهبران آزادیبخش که گروه های افراطی، بنیادگرا و سر انجام دهشت افگن و تروریست بودند و شدند.

باردیگر ورق برگشت و امریکا در سال ۲۰۰۱ به ادعای خودش برای مقابله و جنگ با تروریزم به افغانستان حمله کرد و لشکر کشید. بیست سال ادعا کرد که با تروریزم می جنگد، اما سرانجام این کشور را ترک کرد و ۸۵ ملیارد تسلیحات خود را به همان کسانی گذاشت که بیست سال با آنها جنگید.

امریکا در ویتنام برای چه جنگید و آیا ویتنام جنوبی مورد حمایت امریکا همچون اوکراین و زلنسکی از آزادی و دموکراسی حمایت نمی کرد؟ سرانجام چرا امریکا پشت مدافعان آزادی و دموکراسی را خالی کرد و تمام ویتنام را گذاشت که در دست کمونیستان بیفتد؟

زلنسکی تمام این وقایع را میداند اما دست و پا میزند که امریکا اوکراین را به عضویت ناتو بیاورد تا او و کشورش اوکراین به آن سرنوشت روبرو نشود. چون با عضویت به ناتو، پای ناتو را در جنگ با روسیه می کشاند.

امریکا که میداند زلنسکی چه میخواهد، به خواست او اعتنایی نمی کند. برای امریکا و غرب، زلنسکی و اوکراین ابزار، زمین و زمینه ای است که می توانند و میخواهند روس ها در آن درمانده و بیچاره شوند و از پای بیفتند. تا زمانی که این ابزار و این زمینه وجود داشته باشد چرا امریکا و ناتو وارد جنگ مستقیم با روس ها شوند؟

مطلوب ترین وضعیت همین است که برای زلنسکی و اوکراین گام به گام تسلیحات پیشرفته تر می فرستند تا زلنسکی و اوکراینی ها به جای آنها پای روس ها را بشکنند و روس ها را بکشند؛ تا زمانی که روس ها درمانده شوند و روسیه از هم بپاشد.

از این رو فریاد و التماس زلنسکی را برای عضویت فوری به ناتو نمی شنوند. اما برای او می گویند که متحد ناتو است و همیشه مشمول کمک های هنگفت نظامی ناتو قرار دارد تا به جنگ با روسیه ادامه دهد. به نظر میرسد که این جنگ به این زودی ها پایان نمی پذیرد و سالها طول می کشد، مگر آنکه کدام تحول سیاسی بیاید و یا جنگ به مرحله ی انتحار اتمی برسد.

محمد اکرام اندیشمند

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟