اجتماع عزاداران حسینی و دانشجویان افغانستانی در قم+ تصاویر

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۴۰۲
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 150006

مراسم اجتماع عزاداران حسینی و دانشجویان افغانستانی استان قم با محوریت نسل جوان و پیام‌های عاشورا روز گذشته در حسینیه حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) گلزار شهدای ولایت قم برگزار شد.
این مراسم که همراه با سخنرانی، مداحی، نوحه خوانی و اطعام حسینی بود از سوی هیئت محبان اهلبیت (ع) دانشجویان افغانستانی ولایت/استان قم برگزار شد.


در این مراسم دکتر محمد علی امینی، دبیر مجمع دانشجویان افغانستانی قم ضمن عرض خیرمقدم به عزاداران حسینی و تسلیت به مناسبت شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به اهمیت جایگاه نسل جوان بالاخص قشر دانشجوی افغانستانی در رشد و پیشرفت کشور پرداخت.


او به اهمیت حفظ امید جوانان در شرایط فعلی کشور و اهتمام مضاعف برای رفع مشکلات این قشر در عالم مهاجرت پرداخت.
امینی همچنین به تحصیل حدود ۳۰۰۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های قم تاکید کرد. وی با توجه به شرایط فعلی افغانستان، خواستار توجه مسئولان جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان افغانستانی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شد.
امینی افزود: در شرایط فعلی کشورمان افغانستان، حمایت‌های وزارت علوم، وزارت کشور/داخله، وزارت خارجه ایران و همچنین دانشگاه‌های استان/ولایت قم و هماهنگی بیشتر بین این ارگان‌ها در زمینه‌های توجه به مشکل‌عدم صدور پاسپورت الکترونیک برای دانشجویان افغانستانی، برگزاری مراسم‌های علمی و فرهنگی و نیز توانمندسازی مهاجرین در عرصه‌های مختلف می‌تواند سرلوحه برنامه‌های ارگان‌ها و نهادهای دولتی ایران قرار گیرد.


وی همچنان گفت: ان شاءالله تشکیل سازمان ملی مهاجرت ایران نیز در همین راستا ثمربخش و مفید واقع گردد.
امینی در ادامه از همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و اداره بنیاد شهید و همچنین کانون‌های افغانستانی دانشگاه‌های استان/ولایت قم در برپایی این مراسم تشکر کرد.
سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسحاق خلیل زاده به اهمیت نقش جوان در توسعه کشور و قیام امام حسین (ع) پرداخت و طی سخنانی گفت: رشد و پیشرفت جامعه در عرصه‌های گوناگون مادی و معنوی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و علمی متکی به رشد و پویایی جوان در عرصه‌هایی نامبرده است
وی افزود: جایگاه جوان در جامعه در قالب داستان‌های بزرگان، ادیان آسمانی و پیامبران تعریف و تبیین گردیده است.


خلیل زاده تصریح کرد: حادثه عاشورا پیام‌هایی برای جوانان دارد، از مهم‌ترین پیام عاشورا، تفکیک اسلام یزیدی از اسلام حسینی است. اسلام یزید مبتنی بر هوا و هوس برخواسته از تکبر و خودخواهی در برابر ولی حق بود و امام حسین (ع) در برابر چنین حکومتی قیام کرد که امروز در قالب اسلام داعشی، تکفیری و وهابیت در برخی کشورها گسترش یافته است که هیچ ربطی به حادثه عاشورا و اسلام ندارد.


وی افزود: اسلام حسینی آن دین و یا حکومت اسلامی است که با رهبری ولی حق اداره شده و به دور از هر گونه تکبر، خودخواهی و تکفیر بوده و مورد رضای خدا متعال است. امام حسین (ع) اگرچه در ظاهر نتوانست چنین شعار و حکومت اسلامی این‌چنینی را برپا کند اما توانست با خون پاکش و خون ۷۲ تن از یاران با وفایش تا ابد بر چنین شعارهای در ظاهر توحیدی و دینی یزیدیان خط بطلان بکشد و این چنین اسلام و دین گرایی یزیدیان را از صف اسلام حقیقی بیرون کند.


در پایان این مراسم مداحان اهلبیت (ع) آقایان علی‌رضا امینی، محسن احسانی، علی‌جان فصیحی و حسین لشکری به مداحی و نوحه‌خوانی پرداختند و همچنان اطعام حسینی به عزاداران توزیع شد.

عکس‌ها: فاطمه احمدی و ریحانه صداقت

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟