«آینده هوش مصنوعی» در جستجوی گوگل / گزارش بی‌بی‌سی

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 153230

بی‌بی‌سی در گزارشی درباره هوش مصنوعی- در بیست‌وپنجمین سالگی این پدیده- به جستجوی گوگل برای پیش‌بینی آینده هوش مصنوعی پرداخته است.

بی‌بی‌سی؛ زوئی کلاینمن دبیر بخش فن‌آوری در این آژانس خبری نوشت: من و گوگل- که یکی از غول‌های فن‌آوری دنیاست- فارغ از چند سال این‌ور یا آن‌ور تقریباً تولدمان یکی است.

در این ماه گوگل که ۲۵ سالگی خود را جشن می‌گیرد (من البته چند شمع بیشتر روی کیک خود خواهم گذاشت)- خود را در یک چشم‌انداز فن‌آوری متفاوتی می‌بیند که در قیاس با آن روزهایی که بنیانگذارانش لری پیج و سرگئی برین آن را در سال ۱۹۹۸ راه انداختند، به طور چشمگیری تغییر یافته است.

در آن زمان گوگل تنها یک موتور جستجو بود و چند ماه اول خود را در گاراژ سوزان وویچیکی می‌گذراند- که بعدها به عنوان رئیس یوتیوب نام و اعتباری به دست آورد.

لازم به گفتن این موضوع نیست که این موتور جستجو در این مدت چقدر خوب کار کرده است؛ تا جایی که ۱۷ سال پیش گوگل کردن به طور رسمی وارد فرهنگ لغت انگلیسی شد؛ و هنوز یادمان نرفته بحث‌هایی را که سر بایدها و نبایدهای استفاده از آن به عنوان یک فعل در همین بی‌بی‌سی به انجام رسید- که به این دلیل که فکر می‌کرد استفاده از این فعل پتانسیل تبدیل شدن به یک تبلیغ رایگان برای شرکت گوگل را دارد، مخالف این کار بود.

آن شرکت- که امروزه روز بخشی از یک گروه مادر بزرگ‌تر به نام آلفابت است- از آن زمان به بعد تقریباً در تمام حوزه‌های فن‌آوری فعالیت‌های تخصصی متنوعی داشته و بر برخی از آن‌ها تا حدی تسلط یافته که گاهی اوقات رگولاتورهای ضد رقابت را به دردسر انداخته است. همین گوگل در حال حاضر هم سعی دارد خود را در جایگاه یکی از قطب‌های رقابت هوش مصنوعی معرفی کند- با این که برخی عقیده دارند که در این رقابت عقب افتاده است.

موفقیت‌ها و شکست‌ها

گوگل تاکنون در تولید موارد متنوعی چون ایمیل و گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزار و سخت‌افزار، ماشین‌های بدون راننده، دستیارهای دیجیتال، یوتیوب و صدها محصول و خدمات دیگر فعالیت کرده- و البته در همه آن‌ها به نتیجه و موفقیت نرسیده است.

در این زمینه وب‌سایت گوگل بیش از ۲۸۸ پروژه را فهرست کرده‌- که از جمله آن‌ها می‌توان به پلتفرم بازی استادیا و هدست واقعیت مجازی مقرون به صرفه گوگل‌کاردبورد اشاره کرد.

این روزها این پرسش مطرح است که آیا گوگل خواهد توانست حضور همه‌جانبه خود را در دنیای هوش مصنوعی- که به سرعت در حال تکامل است- حفظ کند یا نه.

البته در این زمینه زمزمه‌هایی- از جمله در درون خود این شرکت- سر زبان افتاده که حکایت از عقب افتادن آن می‌کند. به تازگی مطلبی از یکی از مهندسین گوگل راه به فضای اینترنت باز کرده که در آن گفته می‌شود که «این شرکت فرمول سری سس هوش مصنوعی را در اختیار ندارد- و در موقعیتی نیست که بتواند در رقابت در این حوزه برنده شود». این احساس با نبرد ربات‌ها بیشتر شده است.

برای بسیاری از مردم، اولین مواجهه آگاهانه و تعامل با هوش مصنوعی به آشنایی آن‌ها با ربات هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی بازمی‌گردد- که در نوامبر ۲۰۲۲ جهان را متوجه خود کرد.

چت‌جی‌پی‌تی لقب «قاتل گوگل» را به خود اختصاص داده. این به دلیل سرعت و دقت پاسخگویی این ربات است- که می‌تواند در پاسخ به یک سوال، به جای ارائه چندین و چند صفحه نتایج جستجو، پاسخی چند کلمه‌ای به آن سوال دهد.

این شرکت اما هنوز تسلیم نشده- یا شکست خود را نپذیرفته است. در کنفرانس توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در ماه می، گوگل ۲۵ محصول جدید خود را معرفی کرد که تقریباً همگی مبتنی بر هوش مصنوعی بودند. گوگل هم‌چنین در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود، خودش را «در خط مقدم پیشبرد مرزهای هوش مصنوعی» اعلام کرد. این شرکت، شرکت پیشرو هوش مصنوعی دیپ‌مایند مستقر در بریتانیا را هم به عنوان یکی از شرکت‌های خود معرفی کرد که برنامه هوش مصنوعی آلفافولد آن پتانسیل بالایی برای کشف داروهای جدید دارد.

در ماه آگوست هم گوگل در معرفی برنامه‌های آینده خود عنوان کرد که بیشتر برنامه‌های آینده‌اش در مورد هوش مصنوعی خواهد بود.در این مراسم گفته شد که «گوگل در حال آماده شدن برای رهبری در اقتصاد نوظهور هوش مصنوعی است».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟