آیا شما هم گیلتی پلژر دارید؟!

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 102235

شاید واژه ی گیلتی پلژر تا به حال به گوش تان نخورده باشد، شاید هم شنیده اید و نمی دانید چه معنایی دارد و به چه چیزی اطلاق می شود. در این نوشته به این موضوع پرداخته شده است، با ما همراه باشید.

آیا شما هم گیلتی پلرژ دارید؟!
آیا شما هم گیلتی پلرژ دارید؟!

گیلتی پلرژ یا لذت گناه آلود

تصو کنید در یک محیط عمومی نشسته اید و یا در حال رانندگی هستید و به شدت و با صدای بلند به یک آهنگ کاملاً بیخود و بی ارزش گوش می دهید، یک لحظه کسی وارد به شما نزدیک می شود که شما با او خودمانی نیستید و یا شما پشت چراغ قرمز توقف می کنید و می بینید کنار شما دوست و یا همکار شما که با او تعارف دارید نیز توقف کرده است.

کاری که شما در این لحظه انجام می دهید و عکس العمل شما کم کردن سریع صدای آهنگ است، بخاطر این که اگر دوست یا همکار شما بداند که سلیقه موسیقیایی شما چنین آهنگ هایی است اصلاً برای شما خوب نخواهد بود.

گیلتی پلژر در واقع هر آن چیزی است که در عین این که از انجام آن لذت می برید، اگر ببینید شخص دیگری که روی شما حساب متفاوتی باز کرده است متوجه آن شود، خجالت می کشید.

از آنجایی که فکر می کنید آن رفتار شما بر قضاوت دیگران نسبت به شما تاثیرگذار می گذارد مجبور هستید آن کار را به صورت پنهانی آن را انجام می دهید.

گیلتی پلژر در حقیقت آن چیزی است که شما قاعدتا نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید و در تنهایی خود آن را انجام می دهید و به شدت این که کسی متوجه آن موضوع شود را نمی پسندید. گیلتی پلژر به عبارت دیگر می تواند لذت گناه آلود یا دلچسب ناپسند معنا شود.

شاید نیاز باشد یک مثال دیگر در این مورد بزنیم؛ تصور کنید با جمعی از دوستان و یا همکاران تان نشسته اید و در خصوص علاقه مندی های سینمایی خود صحبت می کنید، این که چه فیلمی را دوست دارید و یا کدام کارگردان مورد علاقه تان است.

شما در این جمع وانمود می کنید که کارگردان های معروفی چون، کریستوفر نولان، دیوید لینچ، آندره تارکوفسکی و … را می شناسید و فیلم های مورد علاقه شما، همان فیلم های ساخته این کارگردان ها می باشد، این در حالی است که شما در خلوت خود و زمانی که کسی نیست فیلم های هندی و تخیلی می بینید و از آن هم نهایت لذت را می برید، یا فیلم های زرد ایرانی از علایق شما هستند.

آیا شما هم گیلتی پلرژ دارید؟!
آیا شما هم گیلتی پلرژ دارید؟!

در این مورد همان فیلم های هندی خنده دار و تخیلی با همان محتوای مسخره ای که می بینید یا سریال های زرد ایرانی که فاقد ارزش معنایی هستند گیتی پلژر شما هستند.

از این مفهوم در خصوص تبلیغات نیز استفاده های زیادی می شود. تحقیقات انجام شده در این باره که در یکی از ژورنال های معتبر به چاپ رسیده است نشان می دهد، که در آن دسته از تبلیغاتی که از مفهوم گیتی پلژر استفاده می شود بر روی دو جنس زن و مرد تفاوت دارد.

این تبلیغات باعث می شود زن ها بیشتر خرید کنند، اما نتیجه آن بر روی مردان کاملاً بر عکس نشان داده شده است.

مطابق با برخی تحقیقات شخصیِ انجام شده در خصوص گیتی پلرژ ها ، در میان آهنگ های معروف، آهنگ گنگم استایل یکی از گیتی بلژرها بوده است و همچنین رای دادن به دونالد ترامپ نیز گیلتی پلژر بسیاری دیگر بوده است.

در میان بازیگران معروف ایرانی نیز محمد رضا گلزار از چهره های مشهور و محبوب به شمار می رود این امر از میان تعداد فالوورهایی که در اینستاگرام دارد و همچنین فروش فیلم ‌هایش قابل مشاهده است.

با این وجود زمانی که در میان جمع های مختلف در مورد گلزار صحبت به میان می آید، به طور تقریبی تمام افراد حاضر در آن جمع نه فقط خود را طرفدار وی نشان نمی دهند بلکه ابراز بی ‌علاقگی نسبت به او و فیلم ها و کنسرت هایش نیز می کنند.

این امر نشان می دهد که آقای محمد رضا گلزار گیلتی پلژر خیلی از افراد می باشد به این معنا که در کنار کسانی که خود را علاقه مند به او نشان می دهد و از طرف داران او هستند، عده هم در ظاهر این موضوع را انکار می کنند ولی با این وجود مرتب عکس های ایشان را می بییند، اخبار شان را دنبال و در کنسرت هایش شرکت می کنند.

این حقیقت در خصوص بسیاری دیگر از سلبریتی ها و یا کسانی که در شبکه های مجازی از جمله اینستاگرام معروف هستند و فالوورهای زیادی دارند نیز صدق می کند.

با توجه به آن چه که گفته شد و مثال هایی که زده شد به این نتیجه می رسیم که تقریبا همه افراد یک جامعه گیلی پلرژ های خاص خود را دارند

شاید برخی از گیلتی پلژرهای مشخص که در بسیاری از افراد مشاهده می شود عبارت باشند از برخی از فیلم های طنزی که به فیلم های اتوبوسی هم معروف هستند و به هیچ عنوان محتوای خاص و مشخصی ندارند و فاقد هر گونه ارزش معنانی می باشند.

آیا شما هم گیلتی پلرژ دارید؟!

این دسته فیلم ها علاقه مندان زیادی دارد اما کسی خود را در جمع دوستان و یا همکارانش در این رابطه به قولی لو نمی دهد. نمونه دیگری که می توان در این خصوص مثال زد، آهنگ هایی است که خواننده های غیر معروف هر از گاهی بیرون می دهند، یا آهنگ های شیش و هشتی که شاید در شان هر کسی نباشد که به آن ها گوش دهند و به همین دلیل گوش دادن به این دسته موزیک ها را در حضور کسانی که با آنها رودربایستی دارند پنهان کنند.

برخی افراد نیز ممکن است به بازی های دوران کودکی شان همچنان علاقه مند باشند، مثلاً آتاری های دستی که در قدیم بسیار رواج داشت، یا ماربازی که در گوشی های نوکیای قدیمی است و بازی کردن با این سرگرمی ها ممکن است برای برخی افراد خجالت آور باشد به همین دلیل آن را از دید دیگران پنهان می کنند این ها هم نوعی گیلتی پلژر به شمار می رود.

گیلتی پلرژ شما چیست؟!