کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان: جامعه جهانی باید به صدای زنان معترض گوش دهد

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 152651

کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی باید به صدای زنان معترض گوش دهد و به خواسته‌های زنان فعال که در «مبارزه مرگ و زنده‌گی» در اعتصاب غذا هستند، توجه کند.

کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه، ۲۰ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای درباره اعتصاب زنان کشور نوشته است که مدافعان زن حقوق بشر خواستار به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی و تعقیب جنسیتی به‌عنوان جنایات جنگی و آغاز تحقیقات فوری در مورد این دو «جنایت رایج» در افغانستان هستند.

این کمیته تصریح کرده که از ترور و خودکشی در میان زنان جوان در داخل و خارج از کشور نگران است.

در اعلامیه آمده است: «ناامیدی و رنج زنان افغانستانی تحت رژیم واقعی طالبان برای جمعیت زنان و دختران بی‌گناهی که به‌طور کامل از حقوق اساسی و اساسی انسانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مدنی و سیاسی خود محروم هستند، غیرقابل تحمل شده است.»

از جانبی، کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان در واکنش گذشتن چندین ماه از بازداشت رسول پارسی، استاد دانشگاه و‌ نویسنده از سوی طالبان گفته که وی مستحق آزاد زیستن است.

به گفته این نهاد، پارسی اکنون در یکی از «زندان‌های مخوف» طالبان به‌سر می‌برد و وضعیت صحی خوبی ندارد.

این در حالی است که تمنا زریاب پریانی، دختر اهل افغانستان با شماری دیگر از فعالان زن ۱۱ روز پیش اعتصاب غذایی ۱۲‌روزه‌ خود را به‌دلیل بی‌توجهی جهان به وضعیت زنان کشور آغاز کرده‌اند.

گفتنی است که رسول پارسی اواخر زمستان سال گذشته از سوی استخبارات طالبان بدون ارایه دلیل در کابل بازداشت شد.

بازداشت او واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، اما تا کنون طالبان به خواست هیچ‌ یک‌ از نهادهای بین‌المللی برای آزادی‌اش لبیک‌ نگفته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟