کمک ۲۵ میلیون دالری جاپان برای ساخت و بازسازی ۱۶۵ مکتب در افغانستان

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 152067

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان اعلام کرده است که جاپان ۲۵ میلیون دالر برای ساخت و بازسازی ۱۶۵ مکتب ابتداییه در افغانستان کمک می‌کند.

یونیسف روز چهارشنبه، ۱۴ سنبله، با نشر خبرنامه‌ای گفته است که با این مقدار کمک محیط آموزشی امنی برای ۳۳ هزار دانش‌آموز فراهم می‌شود.

این نهاد تصریح کرده است که این پول را برای ساخت و بازسازی صنف‌‌های درسی، ساخت تشناب، فراهم‌ کردن امکانات برای شستن دستان در مکاتب و ساخت چهاردیواری مصرف خواهد کرد.

در همین حال، تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان گفته است که هر طفل حق دارد به مکتب برود و در محیط امن آموزش ببیند.

وی خاطرنشان کرده است که کشورش از آموزش و رشد دختران و پسران در افغانستان، با ساختن مکاتب و تاسیسات بهداشتی حمایت می‌کند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که به‌طور میانگین برای هر ۲۴۹ دانش‌آموز در مکاتب افغانستان، یک تشناب فعال وجود دارد و تنها ۴۷ درصد از مکاتب‌ دارای چهاردیواری است.

به گفته این نهاد، نزدیک به نیمی از مکاتب دولتی افغانستان صنف‌های درسی کافی و ۵۸ درصد از این مکاتب آب پاک و جایی برای شست‌و‌شوی دستان ندارند.

یونیسف علاوه کرده است که این پروژه به‌عنوان بخشی از مشارکت گسترده‌تر با برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، به کمک جوامع و متخصصان معماری برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا خواهد شد تا از کیفیت، پایداری و استفاده از مواد و تکنیک‌های مناسب، به‌ویژه در مکان‌هایی که در معرض خطر زلزله، سیلاب و سایر حوادث است، اطمینان حاصل شود.

این در حالی است که پیش از این نیز جاپان همواره به سکتورهای مختلف افغانستان کمک کرده است.

این کشور چندی پیش نیز به شماری از مکاتب در ولایت قندهاز نیز کمک کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟