کاظمی قمی: امریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در افغانستان است

  • انتشار: ۱۹ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 163725

همزمان با روز جهانی حقوق بشر، حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه رییس‌ جمهور ایران در امور افغانستان، روز تولد اعلامیه جهانی حقوق‌ بشر را روز بازخواست از امریکا به عنوان«بزرگترین ناقض حقوق بشر در افغانستان و جهان» خوانده است.

حسن کاظمی قمی، امروز یکشنبه ۱۹ قوس در رشته توییت‌هایی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر‌ در شبکه اجتماعی ایکس، نوشته است که روز تولد اعلامیه جهانی حقوق‌ بشر، روز بازخواست از بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در افغانستان و جهان، یعنی امریکا است.

به گفته سفیر و نماینده ویژه رییس‌ جمهور ایران در امور افغانستان، «مادامی که جنایات جنگی امریکا و هم‌پیمانانش علیه مردم غیرنظامی و… مورد پیگرد قرار نگرفته، این اعلامیه همچنان یک سند سیاسی و در خدمت نظام سلطه باقی خواهد ماند».

در ادامه رشته توییت‌های حسن کاظمی قمی آمده است: «اعلامیه جهانی حقوق بشر اگر نتواند پژواک دادخواهی و متضمن عدالت برای هزاران کودک قربانی جنایت و اشغالگری آمریکا و اسراییل از افغانستان تا غزه باشد، صرفا یک مانیفست سیاسی برای تحکیم و تحمیل نظام سلطه است».

او با تأکید بر اینکه «دنیا همچنان با معضل نقض حقوق بشر توسط مدعیان غربی آن در افغانستان، غزه و یمن روبه‌رو است» تصریح کرده که «جهان در انتظار و تشنه برقراری حقوق حقه بشر و برقراری عدالت و مجازات ناقضین آن است».

کاظمی قمی در پایان نوشته است: «ما به چیزی فراتر از یک اعلامیه برای دستیابی به عدالت و اعاده راستین حقوق واقعی بشر نیازمندیم.»

روز جهانی حقوق بشر در حالی تجلیل می‌شود که امریکا و هم‌پیمانانش متهم به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در طول ۲۰ سال اشغال افغانستان هستند. گفته می‌شود علیرغم وجود مستندات فراوان، امریکا هرگز اجازه تحقیق دادگاه لاهه درباره جنایات جنگی نیروهایش در افغانستان را نداد و در استرالیا، آلمان، انگلیس و کشورهای دیگر عضو ناتو نیز موانع مشابهی در مسیر دادخواهی قربانیان افغان ایجاد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟