کارشناسان سازمان ملل: آپارتاید جنسیتی در افغانستان باید به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شود

  • انتشار: ۲ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 172947

کارشناسان سازمان ملل، از جمله دوروتی استرادا تانک، کلودیا فلورس، ایوانا کرستیچ، هاینا لو و لورا نیرینکیندی و همچنان گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران از کشورها خواسته‌اند که آپارتاید جنسیتی در افغانستان را باید به‌عنوان جنایت علیه بشریت بشناسند.

آنان روز سه‌شنبه، ۱ حوت در بیانیه‌ای با تاکید بر وضعیت زنان و دختران در افغانستان زیر سلطه طالبان، گفتند که چالش‌های روز افزون جهانی ایجاب می‌کند تا آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شود.

کارشناسان می‌افزایند: «آپارتاید جنسیتی صرفاً یک امکان نظری یا ساختار قانونی نیست، بلکه یک تهدید واقعی و یک واقعیت زنده برای میلیون‌ها زن و دختر در سراسر جهان است؛ واقعیتی که در حال حاضر به‌ صراحت در حقوق بین‌الملل تدوین نشده است.»

آنان هشدار دادند که در افغانستان، فرمان‌ها، سیاست‌ها و رفتار طالبان یک سیستم نهادینه شده از تبعیض، ستم و سلطه بر زنان و دختران است که به آپارتاید جنسیتی تبدیل می‌شود.

کارشناسان تصریح کردند: «رژیم طالبان تدوین آپارتاید جنسیتی در حقوق بین‌الملل را بسیار ضروری می‌کند، چون به جامعه بین‌المللی اجازه می‌دهد تا اقدامات این گروه بر زنان و دختران افغانستانی را بهتر شناسایی و به آن رسیده‌گی کند.»

آنان خاطرنشان کردند که تنها چارچوب آپارتاید جنسیتی می‌تواند نقش نیات، ایدئولوژی و نهادینه‌سازی را در رژیم‌های آپارتاید جنسیتی که در افغانستان دیده می‌شود، کاملاً درک کند.

کارشناسان سازمان ملل همچنان خواستار گنجاندن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت براساس ماده ۲ پیش‌نویس مواد مربوط به پیش‌گیری و مجازات جنایات علیه بشریت شدند که در حال حاضر در کمیته ششم مجمع عمومی این سازمان در حال بررسی است.

آنان از کشورهای عضو و ناظر مجمع عمومی خواستند که با به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت به‌هدف انقیاد سیستماتیک، از اصول حقوق بشر برابری و عدم تبعیض، کرامت انسانی، مشارکت فراگیر و مسوولیت پذیری در سطح جهانی حمایت کنند.

این در حالی است که پیش از این، برخی از نهادهای حقوق بشری نیز به‌دنبال تسلط دوباه طالبان و اعمال محدودیت‌ها علیه زنان، خواستار به‌رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده‌ بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟