چین برای صلح در خاورمیانه طرح ۴ ماده‌ای ارائه کرد

  • انتشار: ۹ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 162422

چین خواهان استقرار صلح پایدار در خاورمیانه شده و در همین راستا طرحی چهار ماده‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

وانگ یی؛ وزیر خارجه چین که شب گذشته (چهارشنبه ۸ قوس) ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ غزه را به عهده داشت، خواهان برقراری صلح در خاورمیانه شد و به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که جنگ به وضوح نشان داده است که تا چه اندازه یک کشور مستقل برای فلسطینی‌ها اهمیت دارد.

او افزود: «ما باید چشم‌انداز سیاسی راه حل دو دولت را با عزم بیش‌تری احیا کنیم.»

وانگ‌ یی دلیل تنش‌ها میان اسراییل و فلسطین را نبود دولت مستقل در فلسطین دانست و گفت: «دلیل این‌که مناقشه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها آرام نمی‌گیرد، این واقعیت است که یک دولت مستقل فلسطینی وجود ندارد.»

وزیر خارجه چین همچنین گفت که بخشی از طرح چهار ماده‌ای چین که نسبتا مبهم نگهداشته شده، تعهد جامعه بین‌المللی به آتش‌بس بلندمدت و حفاظت از غیرنظامیان است.

چهارمین بند این طرح نیز درخواست از شورای امنیت است که باید به مسئولیت‌های خود عمل کند و با توجه به وضعیت حاکم بر نوار غزه وارد مداخله شود.

وانگ در مورد این‌که شورای امنیت دقیقا چه اقداماتی را باید انجام دهد توضیح بیش‌تری نداده است.

وزیر خارجه چین روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در سطح وزرای خارجه در نیویارک افزود: درگیری فلسطین و اسرائیل منجر به یک فاجعه انسانی بی‌سابقه و عظیم شده است که وجدان ما را به چالش می‌کشد. جامعه جهانی باید گام‌های واقعی برای دستیابی به آتش‌بس جامع و دائمی در غزه بردارد.

این مقام ارشد دولت شی جین پینگ تصریح کرد: وقفه در درگیری‌ها باید نوید خوبی برای شروع مذاکره برای آتش‌بس دائمی باشد. ما باید با تدابیر سخت‌گیرانه‌تری از غیرنظامیان محافظت کنیم و این یک خط سرخ در قوانین بین‌المللی است که نباید از آن عبور کرد.

وزیر خارجه چین گفت: ما مخالفت خود را با مجازات دسته جمعی که بر مردم غزه تأثیر می‌گذارد اعلام می‌کنیم و با جابه‌جایی اجباری ساکنان غزه مخالفیم.

وی تاکید کرد: باید فضا را برای سازمان های بشردوستانه ایجاد کرد تا کار خود را بدون مشکل انجام دهند و تکیه بر گذرگاه رفح برای رفع نیازها کافی نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟