چین از دستاوردهای طالبان ستایش کرد

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 143996

وزارت خارجه چین در مورد انتقادهای بین‌المللی از حکومت طالبان واکنش نشان داده و به گونه‌ای از آنچه «دستاوردهای» این گروه خوانده ستایش کرده است. پکن در حال پی‌ریزی معاملات سودآور با طالبان در زمینه استخراج معادن افغانستان است.

وزارت خارجه چین، روز دوشنبه، ۵ سرطان، در واکنش به انتقادهای بین‌المللی از طالبان در نشست اخیر شورای امنیت گفت که سیاست‌های طالبان برای «رشد اقتصادی و رفاه مردم افغانستان نتایج موثر داشته است.»

در عین حال، چین از طالبان خواست که به درخواست کشورهای جهان پاسخ مثبت دهد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در ۳۱ جوزا نشستی را برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار کرد و شمار زیادی از کشورهای حاضر در این نشست از سیاست‌های طالبان انتقاد کردند.

رزا اوتونبایوا؛ رییس یوناما برای افغانستان در این نشست گفت که در دیدارهای خود با طالبان بارها خواهان برداشتن محدودیت‌ها علیه زنان شده است.

خانم اوتونبایوا افزود تا زمانی که محدودیت‌ها علیه زنان پابرجا باشد به رسمیت شناختن طالبان هم غیرممکن است.

اوتونبایوا گفت که فتواهای طالبان در بین مردم افغانستان «بسیار نامحبوب» است.

در همین حال، طالبان درخواست‌ها و انتقادهای نماینده سازمان ملل و دیگر اعضای شورای امنیت را «مداخله در امور داخلی» افغانستان توصیف کرده‌اند.

مائو نینگ؛ سخنگوی وزارت خارجه چین، به طور غیرمستقیم انتقادها از سیاست‌های طالبان را رد کرد.

او در کنفرانس خبری خود گفت که «حکومت موقت افغانستان از زمان تشکیل پابند به توسعه مستقل افغانستان است.»

او ابراز امیدواری کرد که طالبان «گام‌های مستحکمی در مسیر خدمت به منافع مردم افغانستان و برآورده کردن توقعات بین‌المللی بردارد.»

از سوی دیگر، مائو نینگ از کارنامه حکومت طالبان دفاع کرد و گفت: «[طالبان] یک سلسله تدابیر برای رشد اقتصادی، نابودن کردن فساد اداری، کشت مواد مخدر و بهبود رفاه مردم و نظم عمومی روی دست گرفته که نتایج موثری داشته است.»

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین نشان می‌دهد که اختلاف میان کشورهای قدرتمند در رویکرد به سیاست‌های طالبان همچنان پابرجاست.

برخلاف ارزیابی مثبت چین، نماینده امریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت که «تصمیم‌های نفرت‌انگیز» طالبان رنج بیشتری را بر مردم افغانستان تحمیل کرده است.

رابرت وود از چین و کشورهای همسایه افغانستان خواست که در برابر سیاست‌های طالبان «واکنش جدی» نشان دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟