پوشیدن برقع در تاجیکستان ممنوع شد

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 181073

رسانه‌های تاجیکستانی گزارش داده‌اند که مجلس نمایندگان این کشور قانون «تنظیم آداب و سنن» را بازنگری کرده و با اعمال تغییراتی در آن، پوشیدن برقع را برای زنان این کشور ممنوع کرده است.

بر بنیاد این گزارش‌ها مجلس نمایندگان پوشانیدن صورت به هر نحوی را «خلاف فرهنگ تاجیکی» خوانده و در این قانون آن را ممنوع کرده است.

با این حال زنان تاجیک هنوز می‌توانند روسری‌هایی بر سر کنند که صورت، موها و گردن آن‌ها را به کلی نپوشاند.

خبرگزاری آسیاپلاس تاجیکستان گزارش داده که رییس کمیته امور مذهبی تاجیکستان تغییرات «تنظیم آداب و سنن» را مطابق با مقتضیات زمان دانسته و افزوده که واردات، فروش، تبلیغ لباس‌های بیگانه با فرهنگ ملی و همچنین پوشیدن این لباس‌ها در اماکن عمومی ممنوع است.

برخی رسانه‌های تاجیکستان هم گزارش داده‌اند که که اگر زنان «به سبک تاجیکی» حجاب نداشته باشند، اجازه ورود به اماکن عمومی را ندارند.

بر بنیاد این گزارش، زنانی که از این قانون امتناع کنند، ۳۵۰۰ سامانی (۳۲۲دالر) جریمه می‌شوند.

همزمان ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد ماموران تاجیکستان، زنان را متوقف می‌کنند و از آنان می‌خواهند روسری خود را طبق فرهنگ تاجیکستان بپوشند. در این ویدیو دیده می‌شود که ماموران تاجیکستانی به زنان می‌گویند روسری خود را «تاجیکانه» بزنید.

محدودیت‌های مذهبی در تاجیکستان مساله تازه‌ای نیست و پیش از این مقام‌های این کشور حضور در مدارس و اماکن مذهبی را به افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشند،‌ ممنوع کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟