پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی کوریای جنوبی

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 162682

همزمان با تنش بین دو کشور همسایه کوریای شمالی و جنوبی، رسانه‌ها از پرتاب اولین ماهواره جاسوسی کوریای جنوبی خبر دادند.

به گزارش رسانه ها کوریای جنوبی اولین ماهواره جاسوسی خود را با موفقیت از پایگاه نظامی آمریکا در کالیفرنیا پرتاب کرد.

وزارت دفاع کوریای جنوبی اعلام کرد که پرتاب این ماهواره بر روی موشک فالکون- ۹ اسپیس ایکس از پایگاه فضایی وندنبرگ انجام شد.

وزارت دفاع کوریای جنوبی می‌گوید، این ماهواره با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.

به گفته وزارت دفاع کوریای جنوبی این ماهواره حدود یک ساعت پس از پرتاب، موفق شده با یک ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کند. این کشور بر اساس قراردادی که با شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک بسته است، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در مجموع پنج ماهواره جاسوسی به فضا پرتاب کند.

این در حالی است که کوریای شمالی هفته گذشته اعلام کرد که ماهواره نظامی این کشور از تاسیسات نظامی آمریکا در سن‌دیِگو تصویربرداری کرده و کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی این تصاویر به همراه عکس‌هایی از جاپان و کانال سوئز را هنگام دریافت گزارش، مشاهده کرده است.

این اقدام بر تنش فزاینده بین دو کوریا افزوده و کوریای شمالی اعلام کرده که هرگونه تداخل در عملیات ماهواره‌ای خود را به عنوان اعلان جنگ در نظر خواهد گرفت.

ری پیونگ چول نایب رئیس کمیسیون نظامی مرکزی حزب کارگر کوریای شمالی، پرتاب ماهواره نظامی شناسایی را اقدامی ضروری برای تقویت بازدارندگی و آمادگی جنگی با هدف نظارت بر آمریکا توصیف کرده است.

به دنبال اظهارات اخیر مقام ارشد آمریکایی، وزارت دفاع کوریای شمالی درباره احتمال اقدام واشنگتن برای ساقط کردن ماهواره نظامی کوریای شمالی بیانیه منتشر کرد.

وزارت دفاع کوریای شمالی اعلام کرد، پیونگ یانگ اقدام احتمالی آمریکا در ساقط کردن ماهواره کوریای شمالی را اعلان جنگ قلمداد خواهد کرد.

وزارت دفاع کوریای شمالی هشدار داده که این کشور برای دفاع از خود احتمال هدف قرار دادن ماهواره های جاسوسی آمریکا را در نظر خواهد گرفت.

کوریای شمالی پنجشنبه گذشته کوریای جنوبی را به دلیل تعلیق توافق کاهش تنش نظامی در سال ۲۰۱۸ محکوم و اعلام کرد که سئول آخرین عامل برپایی امنیت بین دو کشور را از بین برد.

کوریای شمالی تاکید کرد که تمام اقدامات نظامی متوقف شده بر اساس این توافق را باز می‌گرداند. کوریای شمالی نظامیان خود را در منطقه امنیتی مشترک که دو کوریا را از هم جدا می کند، مسلح کرده است. علاوه بر این، پست‌های نگهبانی را بازسازی کرده و سلاح‌های‌ سنگین را در امتداد مرز بین کوریا قرار داده است.

در تحولی دیگر، «کیم یوجونگ»، خواهر «کیم جونگ اون»، رهبر کوریا شمالی درخواست برای گفت‌وگو با آمریکا را رد و انتقاد ایالات متحده از پرتاب اخیر ماهواره جاسوسی کوریا شمالی را محکوم کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟