پاکستان گذرنامه سراج‌الدین حقانی را باطل کرد

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 163268

دولت پاکستان گذرنامه سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان را که برای گفتگو با ایالات متحده در دوحه از آن استفاده کرده بود، باطل کرده است.

حقانی از این گذرنامه برای سفر به دوحه برای مذاکره با امریکا استفاده می‌کرد.

اما، یک منبع نزدیک به حقانی می‌گوید او هیچ‌گاه پاسپورت پاکستانی نداشته و به هیچ کشوری سفری نکرده است.

اعزاز سعید و عمر چیمه، دو خبرنگار مطرح پاکستانی در برنامه‌ای در کانال یوتیوب شان گفتند که حکومت پاکستان اخیرا در هماهنگی با آقای حقانی پاسپورت پاکستانی او را باطل کرده است.

این خبرنگاران می‌گویند که پاسپورت پاکستانی آقای حقانی برای اولین‌بار در جریان مذاکرات طالبان با امریکا در قطر استفاده شد. تا پیش از این گزارشی درباره سفر سراج‌الدین حقانی به قطر مطرح نشده بود. او همواره به عنوان شخصیتی مرموز و در سایه مطرح شده که امریکا جایزه چندین میلیون دالری برای گرفتاری او تعیین کرده بود.

منبع نزدیک به سراج الدین حقانی ادعای خبرنگاران پاکستانی را رد کرد و گفت که او به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانست به کشورهای دیگر سفر کند.

این منبع رسمی گفت که همیشه احتمال دستگیری و استرداد او به امریکا وجود داشته از این رو نیازی به پاسپورت پاکستانی نداشته است.

او افزود که بعد از بازگشت حکومت طالبان، چهار کشور از وزیر داخله آنها برای سفر به این کشورها دعوت کردند اما حقانی به دلیل تحریم‌ها دعوت سفر را نپذیرفت.

در جریان مذاکرات امریکا و طالبان، عبدالغنی برادر، رئیس هیئت طالبان برای مذاکره با نمایندگان امریکا در سال ۱۳۹۷ به قطر رفت. در آن زمان مشخص نبود که او و هیئت همراهش با پاسپورت کدام کشور به دوحه سفر کرده بودند.

عمر چیمه، خبرنگار مطرح پاکستانی گفت که تحقیقات دولتی نشان می‌دهد که پاسپورت سراج الدین حقانی از پشاور صادر شده است.

او مدعی شد:«کارمندی که این پاسپورت را صادر کرده گفته بود که به دستور تلفونی یک جنرال ارتش برای سراج الدین حقانی پاسپورت صادر کرده است».

این خبرنگاران تحقیقی گفتند که بنا به آمار رسمی بیش از ۳۰ هزارشهروند افغانستانی پاسپورت پاکستانی دریافت کرده اند. به گفته آنها، حکومت پاکستان اخیراً شماری از این پاسپورت‌ها را هم باطل کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟