پاکستان: تسلیحات امریکایی در افغانستان امنیت منطقه را تهدید می‌کند

  • انتشار: ۱۳ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 151835

انوارالحق کاکر؛ نخست‌وزیر موقت پاکستان با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان و پیامدهای خطرناک تروریزم در کشور برای منطقه گفت: «خروج غیرمسئولانه نیروهای امریکایی و ناتو به تشدید هرج‌ومرج در افغانستان منجر شده است.» او همچنین گفته که تسلیحات باقی‌مانده امریکا در افغانستان تهدید بزرگی علیه همسایگان است.

انوارالحق کاکر؛ نخست‌وزیر موقت پاکستان همچنین گفته که سلاح‌های به جا مانده امریکا در افغانستان علیه پاکستان، چین، ایران و سایر کشورهای منطقه به کار می‌روند.

او افزوده: «فکر می‌کردیم با تسلط طالبان در افغانستان، وضعیت پاکستان نسبتا بهتر خواهد شد، اما بدتر شد.»

آقای کاکر در مصاحبه‌اش با جیونیوز گفته که تجهیزات جدید و پیشرفته امریکایی در افغانستان می‌تواند برای کشورهای منطقه خطرناک باشد.

آقای کاکر افزود: «تسلیحات مدرن و پیشرفته امریکا که پس از خروج نیروهای این کشور در افغانستان به جا مانده است، نه تنها برای پاکستان؛ بلکه برای منطقه تهدید بزرگی است.»

به گفته او، این تجهیزات در آینده، چین، آسیای میانه و ایران را تهدید می‌کند و ممکن است آشفتگی بزرگی در منطقه ایجاد کند.

او افزود که خروج عجولانه امریکا از افغانستان باعث شد سلاح‌های دولت سابق و نیروهای امریکایی به جز طالبان، به دست گروه‌های مسلح دیگر بیافتد.

براساس یک گزارش پنتاگون، وزارت دفاع امریکا از سال ٢٠٠۵ تا آگست ٢٠٢١، امریکا به ارزش ١٨ .۶ میلیارد دالر تجهیزات نظامی برای ارتش ملی و نیروهای امنیتی افغانستان فراهم کرده بود.

بربنیاد گزارش‌ها، پس از بیرون شدن امریکا از افغانستان تجهیزاتی به ارزش ٧.١٢ میلیارد دالر در افغانستان باقی مانده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟