وزیر خزانه‌داری امریکا: در صورت شکست اوکراین واشنگتن مسئول است

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 163086

به دنبال اظهارات کی‌یف مبنی بر این که در صورت تعویق کمک‌های ایالات متحده به این کشور در جنگ با روسیه با شکست روبه‌رو خواهد شد، وزیر خزانه‌داری امریکا می‌گوید که اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد امریکا مسئول خواهد بود.

جانت یلن؛ وزیر خزانه‌داری دولت بایدن به کنگره در مورد عدم تصویب بودجه کمک به اوکراین هشدار داد و گفت که اگر کنگره درخواست بودجه چند میلیارد دالری دولت بایدن برای اوکراین جنگ‌زده را تایید نکند، ایالات متحده مسئول شکست اوکراین خواهد بود.

یلن در سفر به مکزیکوسیتی به خبرنگاران گفت: «این بودجه – به ویژه برای حمایت از بودجه عمومی دولت اوکراین – کاملا ضروری است و پیش‌شرطی برای ادامه جریان حمایت صندوق بین‌المللی پول به اوکراین است.»

در همین حال، روز گذشته رییس دفتر ولودیمیر زلنسکی؛ رییس‌ جمهور اوکراین گفت: «به تعویق انداختن کمک‌های ایالات متحده خطر بزرگی ایجاد می‌کند که اوکراین جنگ تقریبا دوساله خود را در برابر روسیه از دست بدهد.»

آندری یرماک؛ رییس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: «اگر کمک‌ها به تعویق بیافتد، این خطر بزرگی را به همراه دارد که می‌توانیم در همان موقعیتی باشیم که اکنون در آن قرار داریم.»

یرماک این اظهارات را به‌دنبال عدم اطمینان در مورد آینده کمک‌های نظامی امریکا و اتحادیه اروپا به اوکراین بیان کرد.

روز دوشنبه، مقام‌ها در کاخ سفید گفتند که «زمان و پول» واشنگتن برای کمک به اوکراین در جنگ علیه روسیه در حال تمام شدن است.

به گزارش رویترز، جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا، دو ماه پیش از کنگره این کشور خواست تا ۱۰۶میلیارد دالر کمک نظامی واشنگتن به اوکراین و اسراییل را تصویب کند؛ اما جمهوری‌خواهان که اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، این بسته را رد کرده‌اند.

کی‌یف هشدار می‌دهد که در صورت عدم تصویب این کمک‌ها، احتمالا اوکراین با کسری ۴۳ درصدی بودجه نظامی روبه‌رو شود.

یرماک گفته: «به همین دلیل بسیار مهم است که این حمایت در اسرع وقت به رای گذاشته شود و رای گیری شود.»

این در حالی است که اوکراین در سال جاری یک ضد حمله بزرگ انجام داد، اما نتوانست از خطوط دفاعی روسیه عبور کند.

در همین حال، چند روز پیش مقام‌ها در کی‌یف گفتند که با سرد شدن هوا نظامیان روسی به حملات‌شان در جبهه شمال‌شرقی اوکراین شدت بخشیده‌اند.

قانون‌گذاران ایالات متحده درباره بسته هزینه‌های تکمیلی بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر که شامل کمک به اوکراین و اسرائیل و همچنین بودجه مرزی می‌شود درگیر هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟