وزیر خارجه روسیه: غرب مستقیماً در اوکراین با ما می‌جنگد

  • انتشار: ۲ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 154214

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که کشورهای غربی از طریق حمایت از اوکراین عملاً وارد جنگ مستقیم علیه مسکو شده اند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در یک کنفرانس خبری در ملل متحد گفت: شما می توانید آن را هر چیزی که می‌خواهید بنامید، اما آنها با ما می‌جنگند، آنها مستقیماً با ما می‌جنگند. ما آن را یک جنگ چندگانه می‌نامیم، اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده بارها گفته است که به دنبال اجتناب از رویارویی مستقیم با روسیه است و هیچ گاهی نیروهای امریکایی را برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

اما لاوروف به میلیاردها دالر کمک‌های نظامی غرب و حمایت استخباراتی امریکا و بریتانیا از کیف و حضور مشاوران غربی در اوکراین در یک سال گذشته اشاره کرده و گفت که غربی‌ها “با استفاده از دست‌ها و بدن اوکراینی‌ها عملاً علیه ما می‌جنگند”.

وزیر خارجه روسیه گفت: فکر می‌کنم همه کسانی که در اینجا حضور دارند و یا حداقل به وضعیت اوکراین توجه دارند، به خوبی می‌دانند که امریکایی‌ها، بریتانیایی‌ها و دیگران، اولتر از همه، از طریق فراهم کردن سلاح‌های بیشتر و بیشتر در حال جنگ با ما هستند.

لاوروف همچنان از حضور جنگجویان غربی در اوکراین انتقاد کرد. اما ایالات متحده و چندین دولت غربی گفته اند که آنان از شهروندان خود خواسته اند به اوکراین سفر نکنند و این جنگجویان به تصمیم خود رفته اند.

لاوروف روز شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد غرب را «امپراتوری دروغ» خواند و گسترش نظامی ناتو در آسیا و اقیانوسیه را عامل اصلی تنش جدید در این منطقه دانست.

لاوروف که به عوض ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در این نشست حضور داشت، در سخنرانی خود، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا را به “تزویر و دورویی” متهم کرد.

او گفت: ایالات‌ متحده و متحدانش در حرف متعهد می‌شوند و قول می‌دهند، اما در عمل به هیچ‌کدام از آن‌ها عمل نمی‌کنند.

لاوروف همچنین اتحادیه اروپا را به بی‌ثبات‌سازی منطقه قفقاز جنوبی متهم کرد و گفت: اتحادیه اروپا به جای کمک به برقراری صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آتش اختلافات در این منطقه را شعله‌ور می‌کند.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در مجمع عمومی ملل متحد، روسیه را به تخطی از منشور ملل متحد متهم کرد، منشوری که تصرف به زور قلمرو یک ملت را منع می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟