وزیر خارجه‌ی قیرقیزستان: صلح و ثبات در افغانستان نقش مهمی در تضمین امنیت و رفاه منطقه دارد

  • انتشار: ۸ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 162339

جینبیک کولوبایف، وزیر امور خارجه‌ی قیرقیزستان می‌گوید که صلح و ثبات در افغانستان نقش مهمی در امنیت و رفاه کشورهای منطقه دارد.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی قیرقیزستان که دیروز (سه‌شنبه، ۷ قوس) منتشر کرده، آقای کولوبایف در آغاز سیزدهمین نشست معاونان وزرای خارجه‌ی کشورهای آسیای مرکزی در بیشکک، به‌صورت ویژه به وضعیت افغانستان اشاره کرده است.

او در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه‌ی این نشست، از کشورهای آسیای مرکزی خواسته است که هماهنگی و همکاری خود در مورد افغانستان را تقویت کنند.

وزیر خارجه‌ی قیرقیزستان همچنین حمایت خود را از مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است.

سیزدهمین نشست سالانه‌ی معاونان وزرای خارجه‌ی کشورهای آسیای مرکزی از سوی مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیش‌گیرانه برای آسیای مرکزی (یو‌ان‌آر‌سی‌سی‌ای)، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در شهر بیشکک، پایتخت قیرقیزستان برگزار شده است.

این نهاد سازمان ملل متحد گفته است که در این نشست چالش‌ها در آسیای مرکزی و راه‌حل‌های آن، به‌ویژه تغییرات اقلیمی، مدیریت آب‌های فرامرزی، جلوگیری از افراط‌گرایی و مبارزه با تروریسم مورد بحث قرار گرفته است.

این نهاد افزوده است که در این نشست همچنین خطرات مربوط به وضعیت افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این نشست معاونان وزرای خارجه‌ی کشورهای قزاقستان، قیرقیزستان، ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان اشتراک کرده‌اند و از طالبان برای اشتراک دعوت نشده است.

مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیش‌گیرانه برای آسیای مرکزی گفته است که با توجه به اهمیت افغانستان برای امنیت و توسعه منطقه، در این نشست رزا اوتنبایوا، فرستاده‌‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دعوت شده بود.

قرار است نشست بعدی معاونان وزرای خارجه‌ی کشورهای آسیای مرکزی در پایان سال آینده‌ی میلادی در ازبیکستان برگزار شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟