وزیر تجارت طالبان با مقامات ارشد روسیه دیدار کرد

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 181027

وزارت صنعت و تجارت طالبان از دیدار نورالدین عزیزی؛ سرپرست این وزارت با معاون وزیر اعظم روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی خبر داده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است که نورالدین عزیزی؛ سرپرست این وزارت و هیات همراهش با الکسی اوورچوک؛ معاون وزیر اعظم روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی، سرگئی پاولوف؛ رییس عمومی خط آهن و دمیتری زفیریف؛ ‏معاون وزارت ترانسپورت روسیه دیدار و ملاقات کرده است.

به گفته طالبان در این دیدار دوطرف روی افزایش و بیلانس تجارت دوجانبه، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغانستان، سرمایه‌گذاری روسیه در پروژه‌های معادن و بندهای آبی افغانستان، سهم افغانستان از دهلیز ترانسپورتی بین‌المللی شمال-جنوب، کاهش هزینه‌ ‏انتقالات اموال از طریق خط آهن روسیه، رفع مالیه صادراتی بر مواد اولیه، ترتیب و تنظیم سفر هیئت به بندرهای استراخان و مخاچ‌کالا و برگزاری کنفرانس تواصل تجارتی و نمایشگاه تولیدات و محصولات افغانستان در مسکو بحث‌های همه جانبه کرد و توافقاتی نیز صورت گرفته است.

این در حالی است که پیشتر رسانه‌های نزدیک به طالبان از گسترش تجارت این گروه با روسیه خبر داده و گفتند که تجارت میان این گروه و روسیه در سال ۲۰۲۳ به ۵۶۰ میلیون دالر رسید.

در همین حال، الکسی اوورچوک؛ معاون وزیر اعظم روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی در گفتگو با رسانه‌های این کشور گفته که میزان تجارت میان کابل و مسکو در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۵۶۰ میلیون دالر بوده است.

به گفته آقای اوورچوک، این رقم نشان‌دهنده افزایش میزان تجارت میان دو کشور است.

معاون وزیر اعظم روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی همچنین افزوده که مسکو به محصولات زراعتی افغانستان علاقمند است که سال گذشته میلادی اقدام به واردات انگور و میوه‌های خشک از این کشور کرده و در سال روان میلادی این محدوده گسترش خواهد یافت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟