وزارت دفاع بریتانیا ۴۴۰ هزار دالر به‌دلیل افشای اطلاعات افغانستانی های آسیب‌پذیر جریمه شد

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 164064

وزارت دفاع بریتانیا به‌دلیل کوتاهی در محافظت از اطلاعات افغانستانی هایی که با دولت این کشور کار می‌کرده‌اند و پس از تسلط طالبان به‌دنبال انتقال به بریتانیا بوده‌اند، ۳۵۰ هزار پوند معادل (۴۴۰ هزار دالر امریکایی) جریمه شده است.

رسانه‌های بریتانیایی روز چهارشنبه، ۲۲ قوس، گزارش دادند که این جریمه از سوی دفتر کمیساری اطلاعات این کشور (ICO) تعیین شده است.

براساس بیانیه‌ای این دفتر، این اشتباه وزارت دفاع بریتانیا می‌توانند، زنده‌گی همکاران سابق این کشور در افغانستان زیر سلطه طالبان را تهدید کند.

جان ادواردز، کمیسار اطلاعات بریتانیا، گفته است: «این یک نقض فاحش تعهدات امنیتی به این افراد بود، بنابراین جریمه مالی را که دفتر من امروز اعمال می‌کند، تعهد ما را در زمینه اهمیت دادن به جان افراد آسیب‌پذیر تضمین می‌کند.»

به گفته وی، زمانی که سطح خطر و آسیب برای مردم افزایش یافته بود، تدابیر نیز باید بیشتر می‌شد.

به نوشته ریکاردر فیوچرنیوز، این جریمه مربوط به اشتباهی است که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که وزارت دفاع بریتانیا ایمیلی حاوی اطلاعات شخصی مربوط به ۲۴۵ تن را به فهرستی از واجدین شرایط برای تخلیه ارسال کرده بود.

این ایمیل از سوی سازمانی در همکاری با وزارت دفاع بریتانیا به‌منظور جابه‌جایی و کمک به همکاران سابق این کشور در افغانستان برنامه‌ریزی شده بود.

طبق اطلاعات، پس از ارسال این ایمیل، وزارت دفاع بریتانیا از گیرنده‌گان درخواست کرده بود که آن را حذف کنند، آدرس ایمیل خود را تغییر دهند و با آدرس‌های جدید با این نهاد در ارتباط باشند.

با این حال، مقام‌ها در وزارت امور خارجه بریتانیا گفته‌اند که از آگست ۲۰۲۱ تا ماه سپتامبر سال جاری حدود هشت هزار و ۸۰۰ تن از واجدین شرایط را از افغانستان به این ‌کشور انتقال داده‌اند.

هنوز هزاران افغانستانی واجدشرایط دیگر در انتظار انتقال به بریتانیا هستند.

این در حالی است که پیش از این، گزارش‌های از ترور شماری از کارمندان افغانستانی سابق دولت بریتانیا از سوی طالبان در افغانستان منتشر شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟