وزارت خارجه امریکا: عناصر القاعده و داعش هنوز هم در افغانستان فعال باقی مانده‌اند

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 162617

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که «عناصر القاعده و داعش و همچنان گروه‌های هراس‌افگن منطقه‌ای» هنوز هم در افغانستان فعال باقی مانده‌اند.

در گزارش سالانه تروریزم وزارت خارجه ایالات متحده در مورد تروریسم جهانی که روز جمعه، ۱۰ قوس، منتشر شده است، آمده که حمله‌های شاخه خراسان داعش در برابر غیرنظامیان در افغانستان همچنان ادامه دارد.

بربنیاد این گزارش، گروه‌های وابسته به القاعده همانند گروه القاعده در شبه قاره هند نیز وجود دارد، اما توانایی انجام حمله از افغانستان به غرب را ندارند.

در گزارش افزوده شده است که شاخه خراسان داعش در سال ۲۰۲۲ حمله‌های را در پاکستان، تاجیکستان و اوزبیکستان نیز راه‌اندازی کرده و قصد حمله به غرب را نیز داشته است.

وزارت خارجه امریکا تاکید کرده است: «در حالی که طالبان متعهد به جلوگیری از استفاده گروه‌های تروریستی از افغانستان برای انجام حملات علیه ایالات متحده و متحدانش بودند، اما توانایی آن‌ها [طالبان] در جلوگیری از فعالیت عناصر القاعده، تحریک طالبان پاکستان و داعش به وضاحت دیده نشده است.»

در گزارش سالانه تروریزم امریکا اضافه شده است: «طالبان پیش از مرگ ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل در حمله هوایی ایالات متحده در ۳۰ جولای ۲۰۲۲ میزبان و پناه داده بودند.»

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.

گفتنی است که در دو سال اخیر گزارش‌های متعددی از حضور گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌الملی در افغانستان منتشر شده‌ است.

پیش از این سازمان ملل متحد در گزارشی که ماه جون سال روان نشر کرد،‌ افغانستان را به عنوان بهشتی برای القاعده و «منبع اصلی تهدید تروریستی برای آسیای مرکزی و جنوب آسیا» یاد کرده است.

در این گزارش آمده بود: «روابط میان القاعده و طالبان نزدیک باقی‌مانده است.»

در این گزارش سازمان ملل متحد همچنان گفته شده بود که القاعده و داعش در ولایات مختلف افغانستان کمپ‌های آموزشی نیز ایجاد کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟