واکنش‌ها به شهادت رییس جمهور ایران؛ پوتین: یک متحد معتبر خود را از دست دادم

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 181785

به‌دنبال وقوع سانحه هوایی در ایران که منجر به شهادت چند مقام ارشد این کشور، از جمله آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران شد، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه می‌گوید که وی یک «دوست واقعی و متحد معتبر» خود را از دست داده است.

پوتین این اظهارات را روز دوشنبه، ۲۰ می، طی تماس تلفنی با محمد مخبر، معاون نخست رییس جمهور ایران در واکنش به شهادت آیت الله رییسی بیان کرده است.

وی در این تماس تلفنی بر ادامه راه آیت الله رییسی در زمینه توسعه روابط «دوستانه» میان دو کشور تاکید کرده است.

رییس جمهور روسیه به مخبر گفته است: «جناب‌عالی در جریان هستید که تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا برای نجات زنده‌گی ایشان کمک کنیم، اما متاسفانه فاجعه زودتر اتفاق افتاده بود.»

در همین حال، کیم جونگ‌ اون، رهبر کوریای شمالی نیز در پیامی رییس جمهور ایران را «دولت‌مرد برجسته» و دوست نزدیک پیونگ‌یانگ خوانده است.

براساس گزارش خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای، کیم شهادت آیت الله رییسی را برای «مردمان استقلال‌طلب جهان» ضایع بزرگ عنوان کرده است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده است که کشورش به نشانه احترام به رییس جمهور ایران و همراهانش و همبسته‌گی با مردم این کشور، یک روز عزای عمومی برگزار خواهد کرد.

گفتنی است که آیت الله سید ابراهیم رییسی، هشتمین رییس جمهور ایران عصر روز یک‌شنبه، ۱۸ می، در پی سقوط چرخ‌بال حاملش در ولایت آذربایجان شرقی این کشور به شهادت رسیده است.

در کنار آیت الله رییسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت الله محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، حسین مالک رحمتی، والی آذربایجان شرقی، سید مهدی موسوی، فرمانده گارد محافظتی رییس جمهور ایران و چند خدمه چرخ‌بال نیز در این سانحه هوایی شهید شده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟