وال‌استریت ژورنال: حمله از قبل برنامه‌ریزی شده حماس به اسراییل با چراغ‌سبز ایران طراحی و اجرا شد

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 156018

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که حملات حماس بر اسراییل با چراغ سبز و کمک ایران طراحی و انجام شده است.

این روزنامه روز یک‌شنبه، ۹ اکتوبر، گزارش داده است که این حمله از هفته‌ها پیش با کمک مقام‌های امنیتی ایران برنامه‌ریزی شده بود.

در این گزارش به نقل از اعضای ارشد حماس و حزب‌الله آمده است که نیروهای سپاه پاسداران ایران از ماه آگست با حماس برای برنامه‌ریزی این حمله گسترده هوایی، زمینی و دریایی همکاری داشتند و مقامای تهران در دیدار هفته گذشته‌ای که در بیروت با مقام‌های حماس داشتند، برای انجام این حملات «چراغ سبز» نشان دادند.

در این گزارش آمده است که نیروهای سپاه و نماینده‌گان گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران از جمله حماس و حزب‌الله لبنان، در چند نشست در بیروت برنامه‌های تاکتیکی و استراتژیک این حمله را بررسی و اصلاح کردند.

طرح کلی این بوده است که جنگی فعال با اسراییل در همه جبهه‌ها با کمک حزب‌الله و جبهه مردمی برای «آزادی فلسطین در شمال و جهاد اسلامی فلسطین و حماس در غزه و کرانه باختری» آغاز شود.

مقام‌های ایالات متحده در اولین واکنش به این گزارش، از تایید آن خودداری کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا عصر روز گذشته به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که واشنگتن شواهدی در دست ندارد که نشان دهد ایران این حمله را هدایت کرده یا در پشت آن بوده است.

به گفته او، ایران هنوز نتوانسته حتی یک دالر از ۶ میلیارد دالری که در قبال مبادله زندانیان ایران و امریکا در ماه سپتامبر آزاد شده را خرج کند.

گزارش «وال‌استریت ژورنال» در حالی منتشر شده است که حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران با انتشار پستی در شبکه «ایکس»، این حملات را ستوده و بار دیگر از دولت اسراییل به‌عنوان «سرطان و رژیم غاصب» یاد کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟