هند و ایران قرارداد ۱۰ ساله برای بهره‌برداری از بندر چابهار امضا کردند

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 180626

مقام‌های هند و ایران یک قرارداد ۱۰ ساله را امضا کردند که بربنیاد آن، مدیریت و توسعه بخشی از بندر چابهار ایران به دهلی‌نو‌ واگذار می‌شود.

بربنیاد گزارش رویترز، این قرارداد روز دوشنبه، ۱۳ می، میان ساربانادا سونووال، وزیر کشتی‌رانی هند و مهرداد بذرپاش، وزیر جاده و شهرسازی ایران، در تهران به امضا رسیده است.

در اعلامیه مشترک دو کشور آمده است: «این قرارداد ۱۰ ساله روابط دوجانبه میان ایران و هند را گسترش می‌بخشد و در عین حال، اعتماد میان بازرگانان و شرکت‌های تجاری منطقه‌ای را تقویت می‌کند.»

سونووال با انتشار عکس‌هایی از مراسم امضای این قرارداد در ایکس، آن را «لحظه‌ تاریخی» در روابط دو کشور و پیوند منطقه‌ای خوانده است.

وزیر کشتی‌رانی هند افزوده است: «این توافق نه‌ تنها پیوندهای بین دو کشور بزرگ را تقویت می‌کند، بلکه گامی استوار برای هند در زنجیره تأمین جهانی و بخش دریایی است.»

او این قرارداد را بخشی از برنامه‌های تجاری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در ایجاد یک مسیر تجاری جای‌گزین برای دسترسی به ایران، افغانستان، اوراسیا و کشورهای آسیای میانه است.

بربنیاد گزارش‌های نشر شده، هند «۱۲۰ میلیون دالر در تأمین تجهیزات راهبردی این بندر و همچنان بیش از ۲۵۰ میلیون دالر در زیر ساخت‌های حمل و نقل» آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

پیش از این، وزیر امور خارجه هند گفته بود که کشورش می‌خواهد با ایران در مورد مدیریت بندر چابهار به «توافق طولانی‌مدت» دست یابد.

هند در حال توسعه دادن بخشی از بندر چابهار در سواحل جنوب شرقی ایران است تا بندر کراچی و گوادر کشور رقیب خود پاکستان را دور بزند و از طریق چابهار کالاهای تجاری خود را به ایران، کشورهای آسیای میانه و افغانستان صادر کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟