هشدار کشورهای مشترک‌المنافع درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان

  • انتشار: ۳۰ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 153881

نمایندگان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و درباره وجود گروه‌های تروریستی و نفوذ آن‌ها به آسیای میانه هشدار دادند.

نمایندگان سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، روز چهارشنبه، ۲۹ سنبله در کنفرانس مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی در قرقیزستان، از نفوذ گروه‌های تروریستی به آسیای میانه هشدار دادند.

شرکت‌کنندگان این نشست با نگرانی از وضعیت افغانستان تصمیم گرفتند که همکاری‌های چندجانبه را تقویت کنند.

این کنفرانس توسط کمیته امنیت ملی قرقیزستان و مرکز ضد تروریزم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در بیشکک برگزار شد.

در این نشست نمایندگان سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان حضور داشتند.

نمایندگان هند، ایران و پاکستان هم هرچند عضو کشورهای مستقل مشترک‌المنافع نیستند؛ اما به این نشست دعوت شده بودند.

این اولین کنفرانس کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در مورد مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی بود.

سایت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع نوشته: شرکت‌کنندگان نگرانی خود را در مورد وضعیت افغانستان و تعدادی از کشورهای خاورمیانه که در مرز کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تنش ایجاد می‌کند، بیان کردند.

آن‌ها همچنین نسبت به افزایش خطر نفوذ سازمان‌های تروریستی بین‌المللی به خاک کشورهای آسیای میانه، قاچاق سلاح، مهمات و استفاده تروریست‌ها از تکنولوژی از جمله هوش مصنوعی ابراز نگرانی کردند.

بر همین اساس کشورهای مستقل مشترک‌المنافع توافق کردند تا همکاری با سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای هم با هدف مبارزه با تروریزم در آسیای میانه توسعه یابد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟