نگرانی ایران از ترانزیت پیش سازهای صنعتی مواد مخدر به افغانستان

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 163143

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از ترانزیت قابل‌توجه پیش‌سازهای مواد مخدر به افغانستان ابراز نگرانی کرد.

همزمان با گزارش‌های سازمان ملل در مورد کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان محمد زارعی، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران هشدار داده که مقدار قابل توجهی از پیش‌سازهای تولید صنعتی مواد مخدر به افغانستان وارد می‌شود.

به گفته آقای زارعی این پیش سازها دارای استفاده چندگانه در صنعت، دارو و یا تولید مخدرهای صنعتی هستند.

به گفته محمد زارعی، اگر به کشت جایگزین و موضوعات اقتصادی و اجتماعی افغانستانی ها توجه نشود، نمی‌توان کاهش کشت را موضوعی پایدار تلقی کرد.

این مقام ایرانی در پنجاه‌وششمین نشست مبارزه با قاچاق موادمخدر در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، گفته که کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان و استمرار آن نیازمند برنامه‌ای هماهنگ و پایدار است.

او در صحبت‌هایش در این نشست خواستار توجه به تأمین معیشت، کشت جایگزین و موضوعات اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان شد و هشدار داد که در غیر این صورت فعالیت‌های غیرقانونی تولید و قاچاق مواد مخدر فقط از یک منطقه به منطقه دیگر جابجا خواهد شد.

آقای زارعی گفت که در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی ایران دو محموله بزرگ مواد مخدر صنعتی از مبدا افغانستان را کشف کرد و این امر نشان می‌دهد که تولید مواد مخدر به روش سنتی ممکن است با تغییر رویکرد به مخدرهای صنعتی همراه باشد.

در این نشست، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل اعلام کرد که طبق آخرین گزارش‌های این دفتر، در پی اعلام طالبان برای ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان در سال ۱۴۰۱، کشت خشخاش در این کشور ۹۵ درصد کاهش یافته است.

سازمان ملل گزارش داده است در حالی که فرآوری هروئین در افغانستان کاهش یافته، اما قاچاق مواد مخدر دیگر مانند متآمفتامین از افغانستان به منطقه افزایش یافته است.

هیئت ایرانی در این نشست خواستار سازوکارهای لازم برای رصد ترانزیت پیش‌سازها برای جلوگیری از تغییر رویکرد تولید مواد مخدر سنتی به صنعتی در افغانستان شده است.

محمد زارعی در این نشست اعلام کرد که کشورش آماده است تجارب خود را در حوزه‌های مقابله با موادمخدر و کاهش تقاضا و آسیب با قرقیزستان به اشتراک بگذارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟