نماینده آلبانیا در سازمان ملل: طالبان تمایلی به اجرای تعهد خود مبنی‌ بر عفو عمومی ندارند

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 154614

فریت خوجه، نماینده آلبانیا در سازمان ملل متحد از ادامه «کشتار، شکنجه، بازداشت و بدرفتاری» با کارمندان و نظامیان حکومت پیشین افغانستان از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این گروه تمایلی به اجرای تعهد خود مبنی‌ بر عفو عمومی ندارد.

فریت خوجه این اظهارات را روز سه‌شنبه، ۴ میزان، که رهبری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عهده داشت، مطرح کرده است.

او با بیان این‌که بازداشت‌های مداوم روزنامه‌نگاران، نویسنده‌گان و منتقدان رژیم طالبان، آزادی بیان را در افغانستان بیش از پیش کاهش داده است، افزود که طالبان به قوانین بین‌المللی حقوق بشر تمایل ندارند.

به گفته وی، طالبان صداهای معدود «حقیقت و عقل» را که هنوز در افغانستان باقی ماندند، خاموش کرده‌اند.

نماینده آلبانیا همچنان تلاش‌های طالبان را که به گفته او می‌خواهند خود را ارتقادهنده اقتصاد و ضامن امنیت در افغانستان معرفی کنند، «نمای دروغین» خوانده و افزود: «تا امروز، هیچ شاخصی وجود ندارد که نشان دهد عموم مردم از منافع اقتصادی سود می‌برند. ما هنوز شاهد فقر، رنج و فقر عظیم هستیم که نزدیک به دو سوم جمعیت برای بقا به کمک‌های نجات‌بخش متکی هستند.»

با این حال، فریت خوجه تاکید کرد که ادامه حضور و فعالیت «عناصر تروریستی در خاک افغانستان» یک نگرانی جدی است و از کشورها خواست که سیاست‌های «نفرت‌انگیز» و غیر قابل قبول تبعیض جنسیتی طالبان در افغانستان را «آپارتاید جنسیتی» عنوان کنند.

به گفته وی، آن‌چه طالبان بر زنان و دختران افغانستانی تحمیل می‌کنند، «جنایت است و جنایت باید مجازات در پی داشته باشد.»

او همچنان افزود: «طالبان می‌خواهند به رسمیت شناخته شوند. آن‌ها باید آن را با تغییر سیاست‌های خود بدست آورند. در حالی که ما به‌زودی منتظر ارزیابی مستقل هستیم، ما همچنان در کنار مردم افغانستان و آرزوهای آن‌ها برای حقوق برابر و آینده در سعادت خواهیم ماند.»

این در حالی است که در نشست روز سه‌شنبه، ۴ میزان، شورای امنیت سازمان ملل متحد، شماری از کشورهای دیگر به‌ویژه نماینده امریکا خواستار فشار اعضای این شورا بر طالبان شدند.

رابرت وود، نماینده امریکا در سازمان سازمان ملل گفت که طالبان تصمیم گرفته‌اند که احکام متعددی را برای جلوگیری از مشارکت کامل زنان در جامعه افغانستان تحمیل کنند.

این دیپلمات امریکایی افزود که اعضای شورای امنیت باید به همکاری با یک‌دیگر ادامه دهند تا طالبان را تحت فشار قرار دهند که مسیر «مخرب» خود را تغییر دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟