نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ بایدن و زلنسکی بار دیگر حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 153661

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که جو بایدن، رییس جمهور امریکا و ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در سخنرانی‌شان در هفتادهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حمله روسیه به اوکراین را بار دیگر محکوم کرده‌اند.

یواس‌ای تودی، سه‌شنبه‌شب، ۱۹ سپتامبر، به نقل از بایدن گزارش داده که مسکو معتقد است جهان از جنگ خسته می‌شود و به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد تا اوکراین را تصرف کنند.

جو بایدن گفته که اگر به مسکو اجازه پیروزی در اوکراین داده شود، هیچ کشوری از تجاوز آشکار در امان نخواهد ماند.

وی افزوده است: «روسیه به تنهایی مسوولیت این جنگ را بر عهده دارد. روسیه به تنهایی بر سر راه صلح ایستاده است زیرا شرط روسیه برای صلح تسلیم اوکراین، قلمرو اوکراین و فرزندان اوکراین است.»

رییس جمهور امریکا همچنان روسیه را متهم کرد که نه تنها از تهدید جنگ هسته‌ای برای رسیدن به مسیر خود در اوکراین استفاده می‌کنند، بلکه از مواد غذایی، انرژی و اخراج اجباری کودکان نیز کار گرفته است.

در همین حال، ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل، خطاب به رهبران جهان گفت که از ادامه تجاوز روسیه بر خاکش جلوگیری کنند.

وی تصریح کرده است: «در حالی که روسیه جهان را به‌سمت جنگ نهایی سوق می‌دهد، اوکراین هر کاری انجام می‌دهد تا پس از تجاوز روسیه، هیچ‌کس در جهان جرات حمله به هیچ کشوری را نداشته باشد. باید مهار شود عاملان جنایات جنگی باید مجازات شوند. اخراج شده‌گان باید به خانه برگردند و اشغالگر باید به سرزمین خود بازگردد.»

زلنسکی پیشتر گفته بود که معتقد نیست روسیه با توجه به حمله خونین به کشورش، باید عضو این سازمان جهانی باقی بماند.

با این همه، شان مک‌فیت، استاد دانشگاه سیراکیوز، گفته که ماموریت سازمان ملل برای جلوگیری و پایان دادن به جنگ‌ها به یک نقطه عطف تبدیل شده است. او به مبارزات در عراق، افغانستان، سوریه و سومالیا و همچنان نسل کشی در رواندا، دارفور و عراق اشاره کرده است.

از حمله روسیه به اوکراین حدود ۲۰ ماه سپری می‌شود، در این مدت علاوه بر کشته و زخمی شدن هزاران تن، این حمله خسارات مالی هنگفتی به اوکراین وارد کرده‌ است.

گفتنی است که هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۱۹ سپتامبر، آغاز شد و تا ۲۶ ماه جاری ادامه خواهد داشت.

قرار است در این مدت رهبران جهان روی موضوعات مختلف و پیدا کردن راه‌ حل‌ها فرا راه چالش‌های موجود در سطح جهان رایزی کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟