مذاکرات دوروزه‌ی مقام‌های نظامی چین و امریکا در واشنگتن به پایان رسید

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 167945

پس از ماه‌ها تنش، مقام‌های نظامی امریکا و چین در یک مذاکرات دوروزه در واشنگتن گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، این مذاکرات دیروز (سه‌شنبه، ۱۹ جدی) پایان یافته است.

در این مذاکرات، از طرف امریکا مایکل چیس، دستیار معاونت پنتاگون در امور چین، تایوان و مغولستان و از طرف چین، سونگ یانچائو، معاون مدیر کمیسیون مرکزی نظامی این کشور در امور همکاری‌های نظامی بین‌المللی حضور داشته‌اند.

وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون در بیانیه‌ای گفته است: «دو طرف در مورد روابط دفاعی ایالات متحده و جمهوری خلق چین گفت‌وگو کردند و چیس بر اهمیت حفظ خطوط باز ارتباط نظامی به‌منظور جلوگیری از انحراف رقابت به سمت درگیری تأکید کرده است.»

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و شی جین‌ پینگ، رییس‌جمهور چین اواخر سال گذشته بر سر از سرگیری روابط نظامی توافق کردند. این روابط پس از سفر نانسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نمایندگان امریکا به تایوان در آگست ۲۰۲۲ از سوی چین قطع شده بود.

مقام‌های پنتاگون می‌گویند ارتباط بین دو ارتش امریکا و چین می‌تواند ضامن جلوگیری از تبدیل اشتباه محاسباتی به درگیری باشد.

رویترز به نقل از وزارت دفاع چین نوشته است که پکن مایل است روابط نظامی سالم و باثباتی را با واشنگتن بر اساس برابری و احترام برقرار کند.

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای از ایالات متحده خواسته است استقرار نظامی و «اقدامات تحریک‌آمیز» در دریای چین جنوبی را کاهش دهد و همچنین حمایت «بعضی کشورها» از چنین اقداماتی را متوقف کند، اما اشاره‌ای به‌نام این کشورها نکرده است.

چین همچنین از ایالات متحده خواسته است تا به اصل چین واحد پابند بماند و تسلیح تایوان را، که پکن با وجود مخالفت تایوان آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، متوقف کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟