محکمه اروپا: خشونت خانوادگی می‌تواند دلیل اعطای پناهندگی به زنان باشد

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 169057

بر بنیاد یک فیصله دادگاه عالی اروپا، زنانی که در کشورهای شان با خشونت خانگی مواجه می‌شوند، می‌توانند مورد محافظت در اتحادیه اروپا قرار بگیرند.

این دادگاه به نفع یک زن کردی که در بلغاریا درخواست پناهندگی کرده بود، فیصله کرده است.

قضات دادگاه عالی اروپا به تازگی در لوکزامبورگ در مورد یک قضیه فیصله کردند که اگر یک زن در کشورش به دلیل جنسیت، از خشونت جسمی یا روانی رنج ببرد، می‌تواند در اتحادیه اروپا به عنوان پناهنده شناخته شود یا از حفاظت فرعی برخوردار گردد.

خبرگزاری آلمان به نقل از این نهاد قضایی گزارش داده است، زنانی که در معرض خشونت خانوادگی قرار گرفته باشند، می‌توانند که مورد محافظت قرار بگیرند.

این فیصله در مورد یک زن کرد، از ترکیه صورت گرفته است. این خانم که در بلغاریا درخواست پناهندگی داده بود و از سوی خانواده مجبور شده بود تا به ازدواج اجباری تن دهد. این زن مورد ضرب و شتم شوهرش قرار گرفته و پس از جدایی از شوهرش در هراس بود که اگر به ترکیه پس فرستاده شود، کشته خواهد شد.

قضات دادگاه عالی اروپا باید روشن می‌کردند: آیا زنان می‌توانند در چنین موارد به عنوان پناهنده شناخته شوند یا اینکه از حمایت فرعی برخوردار شوند. آنان فیصله کردند هرکسی که به دلیل «نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص» مورد آزار و اذیت قرار گیرد، می‌تواند به عنوان پناهنده شناخته شود.

دادگاه عالی اروپا حالا روشن کرد که خشونت علیه زنان به دلیل جنسیت آنها نوعی آزار و اذیت است. به گفته قضات، علاوه بر این طبق این تعریف، آنها یک گروه اجتماعی اند و قربانیان می‌توانند به عنوان پناهنده شناخته شوند.

با این حال، چنین قربانیان همچنین می‌توانند از حمایت فرعی برخوردار شوند: این امر برای مثال، اگر به دلیل نقض هنجارهای مذهبی یا فرهنگی تهدید به مرگ شوند، اعمال می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟