محقق: کشتار سیستماتیک هزاره‌ها و شیعیان از نطر نماینده ملل متحد مخل امنیت عمومی به حساب نمی‌رود

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 162622

محمد محقق عضو رهبری شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان در واکنش به تیرباران شش شهروند هزاره در هرات، از توصیف «بهبود امنیت» در گزارش نماینده ویژه ملل متحد انتقاد کرد.

محمد محقق در بیانیه‌ای نوشت: «ظاهرا کشتار سیستماتیک هزاره‌ها و شیعیان مخل امنیت عمومی به حساب نمی‌رود».

اشاره آقای محقق به گزارشی است که توسط فریدون سینیور اوغلی، فرستاده مستقل دبیرکل سازمان ملل تهیه شده و روز چهارشنبه، ۱۷ عقرب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد.

در این گزارش آمده است التزام به تعهدات بین‌المللی و آغاز فرایند منجر به ایجاد قانون اساسی فراگیر، به عادی‌سازی روابط جهان با طالبان خواهد انجامید. این گزارش همچنین نقشه‌راهی را برای به رسمیت شناختن طالبان پیشنهاد داده است.

آقای محقق در بیانیه‌ای که در واکنش به تیرباران شش شهروند هزاره افغانستان در هرات در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده، از آنچه که او به‌عنوان «سفیدنمایی طالبان» نام می‌برد انتقاد کرده است و گفته ادعای «تأمین دروغین امنیت بر سر زبان برخی کشورها افتاده است».

افراد مسلح ناشناس روز جمعه، ۱۰ قوس در منطقه جبرئیل هرات دستکم ۶ نفر از جمله دو روحانی شیعه را کشتند.

این حمله حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر روز جمعه، ۱۰ قوس در منطقه‌ای در میان شهرک شهدا و شهرک کوره ملی از مجموعه شهرک جبرئیل هرات صورت گرفت.

به گفته منابع، این افراد از مراسم چهلم یک روحانی هزاره برمی‌گشتند که در منطقه خوش‌رود ولسوالی انجیل هرات تیرباران شد.

این حمله با واکنش‌های گسترده‌ای در میان رهبران سیاسی افغانستان مواجه شده است.

خلیلی: طالبان با ادعای تامین امنیت سراسری، کشتار هزاره‌ها را کتمان می‌کند

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به حمله هرات می‌گوید هزاره‌ها و شیعه‌ها در افغانستان به صورت نظام‌مند کشته می‌شوند. آقای خلیلی در بیانیه‌ای نوشت طالبان با کتمان کشتار هزاره‌ها می‌کوشد ادعای واهی تامین امنیت زیر سوال نرود.

معاون سابق رئیس‌جمهور افغانستان ضمن محکوم‌کردن حملات هدفمند بر هزاره‌ها و شیعیان افغانستان، از طالبان خواست نسبت به «کشتار وحشیانه و قتل‌های هدفمند نظاره‌گر و بی‌تفاوت نباشد».

آقای خلیلی از طالبان خواست «برای تامین امنیت مردم افغانستان و به ویژه هزاره‌ها در سراسر کشور اقدامات لازم و موثر انجام بدهند اگرنه جرقه‌های این آتش شوم به‌زودی دامن آنان را نیز خواهد گرفت».

آقای خلیلی که زمانی ریاست شورای عالی صلح دولت پیشین افغانستان را به‌عهده داشت، از سازمان ملل متحد خواست به‌منظور بررسی ماهیت کشتار علیه هزاره‌ها، یک گروه تحقیقی بی‌طرف بین‌المللی توظیف کند.

او همچنین از مقامات این سازمان خواست برای توقف این حملات و محاکمه و مجازات عاملین آن، براساس کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرم نسل‌کشی ۱۹۴۸ و اساسنامه رم ۱۹۹۸ اقدامات لازم را روی دست گیرند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟