محقق خطاب به حقانی: این تصمیم ها مشکل افغانستان را حل نمی کند/ با این پیشنهاد های ساده برنمی‌گردم

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 152265

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، در واکنش به سخنان سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان گفته که مشکل افغانستان باید بنیادی حل شود و او نمی‌تواند با پیشنهادهای ساده برگردد.

وزیر داخله طالبان در سفر به بامیان، از محمد محقق و کریم خلیلی خواست که به افغانستان برگردند.

اما آقای محقق درباره طرح وزیر داخله طالبان، می گوید که این پیشنهاد چیز تازه‌ای نیست و نمی‌تواند مشکل افغانستان را حل کند.

سراج‌الدین حقانی روز پنجشنبه در سفر به ولایت بامیان از آقای محقق و خلیلی و دیگر رهبران هزاره خواست به افغانستان برگردند و به عنوان یک ریش سفید و بزرگ قومی در میان قوم‌ خود زند‌گی کنند.

وزیر داخله طالبان افزود: «این کار خوب نیست که به عنوان یک بزرگ و ریش سفید که قوم داشته باشیم اما در بیرون از کشور زند‌گی کنیم.»

سراج‌الدین حقانی خطاب به آقای خلیلی و محقق گفت که بزرگان و ریش سفیدان در افغانستان قدر و عزت دارند و اگر آنها هم به افغانستان برگردند، بیشتر قدر و احترام خواهند شد.

این مقام ارشد طالبان در بامیان به مردم وعده داد که خواسته‌های آنها را با اعضای کابینه و رهبر طالبان درمیان میگذارد.

حقانی ولایت بامیان را به عنوان سمبل وحدت ملی افغانستانی ها توصیف کرده است. او گفته که زندگی اهل تشیع و تسنن با «محبت و اتحاد» در کنار هم،‌ برای همه یک تصور خوب است.

او افزود که در افغانستان تعصب قومی، سمتی و زبانی وجود داشته اما در تاریخ افغانستان جنگ مذهبی وجود ندارد.

محمد محقق و کریم خلیلی یک روز پیش از ورود طالبان به کابل با شماری از رهبران سیاسی به هدف گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی به اسلام‌آباد رفته بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟