مجلس نماینده‌گان امریکا: بایدن با ایتلاف نامقدس پوتین و شی مبارزه کند

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 184431

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان‎ امریکا در نامه‌ای از جو بایدن، رییس ‌جمهور ایالات متحده خواسته است تا «ایتلاف نامقدس» ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جینگ‌پینگ، همتای چینی‌اش را که برای «تضعیف آزادی» در سراسر جهان همکاری می‌کند، مختل کند.

مجلس نماینده‌گان امریکا روز دوشنبه، ۱۰ جون، در بیانیه‌ای نگاشته که مک‌کال این نامه را هفته گذشته به بایدن ارسال کرده است.

براساس این بیانیه، شکست‌های دولت بایدن در مبارزه با «شراکت بدون محدودیت» میان روسیه و چین به بیجینگ فرصت داده است تا پایگاه دفاعی و صنعتی روسیه را تقویت کند.

در این نامه آمده است: «طوری‌که بارها گفته‌ام، ما می‌توانیم چرچیل باشیم یا چمبرلین باشیم. بزرگترین نسل ما مماشات را رد کرد و بار عظیم شکست دیکتاتورهای در جنگ جهانی دوم را به‌دوش کشید. امروز رایشتاگ با کرملین جایگزین شده است، اما درس‌ها همان است.»

به گفته مک‌کال، باید اطمینان حاصل شود که «دشمنان» مردم امریکا در برهم زدن صلح جهانی و امنیت ایالات متحده موفق نخواهند شد.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا با ابراز نگرانی از گسترش روابط میان مسکو و بیجینگ خاطرنشان کرده که وظیفه تاریخی مردم ایالات متحده در ایجاد امکان پیروزی اوکراین در برابر روسیه است.

این نماینده ارشد حزب جمهوری‌خواه تصریح کرده است: «من از سطح تامین آشکار ماشین جنگی پوتین توسط جمهوری خلق چین نگران شده‌ام.»

مک‌کال به نقل از انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در این نامه نگاشته که چین به‌گونه گسترده‌ از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه حمایت کرده است که شامل ۷۰ درصد ماشین آلات وارداتی و ۹۰ درصد میکروالکترونیک می‌شود.

بربنیاد اطلاعات دولت امریکا، ارایه قطعات نظامی توسط چین برای صنایع دفاعی روسیه یکی از چندین عاملی است که سبب پیشروی مسکو در جنگ اوکراین شده است.

این نماینده امریکا همچنان از بایدن خواسته تا در نشست صلح اوکراین که قرار است در ۱۵ جولای در سویس برگزار شود، اشتراک کند.

گفتنی است که پیش از این نیز برخی از مقام‌های امریکایی از گسترش روابط میان پوتین و شی ابراز نگرانی کرده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟