فعالان مدنی اظهارات اوتانبایوا در مورد آموزش دختران افغانستانی در مدارس را غیرمسوولانه خواندند

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 167037

حدود ۶۰ نهاد و ۷۷ فعال مدنی و حقوق بشری در نامه‌ای سرگشاده به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به اظهارات اخیر روزا اوتانبایوا، نماینده این سازمان در امور افغانستان و رییس یوناما واکنش نشان داده و آن را غیرمسوولانه خوانده‌اند.

ظریفه غفاری، یکی فعالان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۱۳ جدی، با نشر این نامه در صفحه اجتماعی ایکس نگاشته است که شمار زیادی از فعالان حقوق بشر و آموزش در این نامه امضا کرده‌اند.

در این نامه اظهارات اوتنبایووا «غیرمسوولانه» و «عادی‌سازی» ممنوعیت آموزش دختران خوانده شده است.

روزا اوتانبایوا ماه گذشته میلادی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که دختران افغانستانی می‌توانند در مدارس دینی آموزش ببینند.

وی تصریح کرده است: «طالبان به هیچ گونه نظارت بر این مدارس اجازه نمی‌دهند و نمی‌دانیم در آنجا چه آموزش داده می‌شود.»

فعالان همچنان در این نامه بر ضرورت آموزش عصری به دختران افغانستانی تاکید کرده‌اند.

آنان هشدار داده‌اند که شمار مدارس دینی پس از سلطه دوباره طالبان افزایش یافته و این امر سبب ترویج افراط‌گرایی میان جوانان در افغانستان و حتا بیرون از این کشور شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «در مدارس عمدتاً مضامین دینی تدریس می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌هد، کسانی‌که در مدارس دینی تحت کنترول طالبان درس می‌خوانند، افراطی شده و حتا به افراط‌گرایی و شورش‌گری تمایل یافته‌اند.»

طالبان پس روی کار آمدن دوباره‌شان در افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب ممنوع کرده‌اند. در کنار این، سال گذشته نیز دانشگاه‌های کشور از سوی این گروه به‌روی زنان و دختران افغانستانی بسته شد.

این گروه در بیش از دو سال گذشته صدها باب مدرسه در نقاط مختلف کشور تأسیس کرده‌اند.

این در حالی است که چند روز پیش دیده‌بان حقوق بشر نیز در واکنش به اظهارات اوتانبایوا گفته بود که برای کودکان در کشوری که تنها آموزش‌های افراطی را فرا می‌گیرند، هیچ آینده‌ای وجود ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟