فرمانده پیشین امریکایی: در پیوند به خروج امریکا از افغانستان پشیمانی‌های زیادی دارم

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 152640

فرمانده پیشین قوماندانی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام) می‌گوید در پیوند به خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان پشیمانی‌های زیادی دارد.

به نقل از رسانه‌های امریکایی، فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین قوماندانی مرکزی قوای امریکایی که روند خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان نظارت می‌کرد،‌ گفته است که بابت تصمیم‌گیری‌ها در مورد خروج از افغانستان «پشیمانی‌های زیادی» دارد.

مک‌کنزی در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته است: «باورمندم که تاریخ در مورد تصمیم خروج از افغانستان با روشی که ما انجام دادیم،‌ به عنوان اشتباه مرگبار قضاوت خواهد کرد.»

مک کنزی گفت: «در مورد چگونگی پایان کار در افغانستان پشیمانی‌های زیادی دارم. یک پشیمانی من در مورد تصمیم اساسی [خروج] است که به نظرم تصمیم غلط بود. به گونهٔ خاص پشیمانم که چرا مردم خود، کارمندان سفارت مان، شهروندان امریکایی خود و افغان‌های معروض به خطر را در زمانی که تصمیم به آوردن نیروهای رزمی مان گرفتیم، تخلیه نکردیم. فکر کنم این اشتباه جدی بود و به نظرم مستقیماً منجر به رویدادهای اگست ۲۰۲۱ شد.»

مک‌کنزی در این مصاحبه گفته است که هنوز هم باورمند است که ایالات متحده در افغانستان نیرو داشته باشد. او ارزیابی‌های سنتکام در مورد رشد ظرفیت داعش و احتمال حملهٔ این گروه بر منافع ایالات متحده را تایید کرد.

گفتنی است فرانک مک‌کنزی که اکنون بازنشسته شده است، از مارچ ۲۰۱۹ تا اپریل ۲۰۲۲ فرماندهی قوای مرکزی ایالات متحده را به عهده داشت و در این مدت بزرگترین ماموریت تخلیهٔ نظامی را در تاریخ امریکا نظارت کرد که در جریان آن حدود ۱۲۴ هزار شهروند افغانستانی به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟