فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران‌ خواستار آزادی خبرنگاران زندانی در افغانستان شد

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 164372

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران (IFJ) با اشاره به بازداشت و محاکمه خبرنگاران در افغانستان نسبت به نقض حقوق رسانه‌ها در کشور ابراز نگرانی کرده است.

این فدراسیون روز جمعه، ۲۴ قوس، با نشر بیانیه‌ای گفته است که طالبان هرچه زودتر به فشار و تخلفات علیه رسانه‌ها پایان دهند و کارمندان رسانه‌ای که نزد این گروه زندانی‌اند را آزاد کنند‌.

این نهاد افزوده است: «جامعه بین‌المللی باید به طالبان فشار بیاورد تا تخلفات خود را علیه رسانه‌ها متوقف کند و عبدالرحیم محمدی، خبرنکار تلویزیون تمدن و سلطان‌علی جوادی، مدیرمسوول رادیو نسیم در دایکندی را آزاد کنند.»

به گفته این نهاد، اگر فشارها بر رسانه‌ها در افغانستان ادامه یابد، جامعه رسانه‌های آسیب‌پذیر این کشور مجبور می‌شوند اطلاع‌رسانی را به‌طور کامل متوقف کنند و این به بافت شکننده آزادی بیان در کشور آسیب جدی می‌رسانند.

در بیانیه این نهاد به بازداشت عبدالرحیم محمدی، خبرنگار تلویزیون تمدن و محاکمه سلطان‌علی جوادی، مدیرمسوول رادیو نسیم در ولایت دایکندی اشاره شده است.

محمدی به تاریخ ۴ دسامبر از سوی استخبارات طالبان در کابل بازداشت و جوادی پنج روز پیش، ۱۰ دسامبر، از سوی دادگاه ولایتی طالبان در دایکندی به یک سال زندان محکوم شد.

طالبان وی را به همکاری با رسانه‌های بیرونی و جاسوسی محکوم کرده‌اند.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که افزون بر مشکلات اقتصادی، طالبان طی دو سال گذشته فشارهای زیادی را بر رسانه‌های افغانستان وارد کردند که در پی آن نیمی از رسانه‌های افغانستان مجبور به توقف کار شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟