فارن پالیسی: طالبان با گروگان‌گیر‌ها می‌خواهند که کشورها را به شناسایی رژیم یاغی خود مجبور کنند

  • انتشار: ۱۴ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 151919

نشریه امریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی نگاشته است که احتمال دارد، طالبان دست‌کم ۱۰ تن از شهروندان خارجی به‌ویژه امریکایی و اروپایی را در افغانستان گروگان گرفته‌ باشند.

لین اودانل، ستون نویس این نشریه روز سه‌شنبه، ۱۴ سنبله، نوشته است که طالبان دوباره به ترفند «قدیمی گروگان‌گیری و معامله اتباع غربی» برگشته‌اند.

او با بیان این‌که طالبان پیشینه گروگان‌گیری غربی‌ها را برای دست‌یابی به منافع سیاسی‌شان دارند، افزود که دیدگاه‌های زیادی در پشت بازداشت‌های اخیر طالبان وجود دارد.

به گفته لین، یکی از این دیدگاه‌ها این است که طالبان با گروگان‌گیر‌ها می‌خواهند، امریکا و غرب را وادار به شناسایی رژیم «یاغی» خود کنند.

او اضافه کرد، طالبان در شرایطی که ارزش‌های تندورانه‌‌ این گروه به‌ویژه منع آموزش دختران و زنان را به اجرا گذاشته‌اند، می‌خواهند افغانستان عاری از حضور غربی‌ها باشد.

برخی منابع امنیتی نیز به این نویسنده گفته‌اند که احتمال میرود، طالبان در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از خارجی‌ها به‌عنوان وثیقه برای مبادله زندانیان باشند.

برخی دیگر هم فکر می‌کنند که این اقدام برای تحت فشار قراردادن دولت بایدن برای آزادسازی میلیاردها دالر ذخایر مسدود شده افغانستان در بانک‌های امریکا است.

لین اودانل به نقل از میرویس ناب، معاون پیشین وزیر خارجه افغانستان نوشته است: «هدف اصلی طالبان از ربودن و بازداشت غیرنظامیان غربی این است که آنان دولت‌های خود را مجبور کنند که به جای تکیه بر سازمان‌های غیردولتی، ارتباط مستقیم با رژیم طالبان برقرار کنند. طالبان نگران جاسوسی کارمندان سازمان‌های غیر دولتی برای امریکا هستند.»

این نویسنده استرالیایی اضافه کرده است که طالبان مدت‌هاست که گروگان‌گیری را روشی مناسب برای جلب توجه مقام‌های امریکایی می‌دانند.

گفتنی است که طالبان تایید کرده‌اند که برخی اتباع خارجی به‌شمول شهروندان امریکایی در زندان‌های این گروه به‌بسر می‌برند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان چند روز پیش در صحبت با رسانه‌ها موضوع در بند بودن شهروندان خارجی را تأیید کرد؛ اما شمار دقیق آنان را ارایه نکرده است.

او گفته که این افراد به اتهام مسایل متعدد از جمله مسایل امنیتی و آنچه که او خلاف قوانین و اصول‌ این گروه خوانده، بازداشت شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟