«اشرف غنی» خواهان وضاحت در ارتباط پاکستان و طالبان شد

  • انتشار: ۲۰ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 54591

رییس جمهور غنی، خواهان وضاحت در ارتباط گروه طالبان و پاکستان شد و تاکید کرد این موضوع باید به بحث ملی در افغانستان تبدیل شود.

رییس جمهور روز گذشته (یکشنبه ۱۹ حوت) که در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی زن در ارگ ریاست جمهوری سخنرانی می‌کرد، گفت تمام وابستگی‌های دولت افغانستان قانونی، شفاف و براساس معیارهای بین‌المللی است ولی ارتباط‌‌هایی که مبهم، تاریک و پشت پرده است باید روشن شود.
رئیس جمهوری افغانستان بیان داشت، ارتباط گروه طالبان با شبکه‌های تروریستی تا حدودی مورد بحث واقع شده است.
آقای غنی همچنین صحبت کردن درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تابو شکنی عنوان کرد و افزود که سایر موارد اشاره شده نیز قابل بحث است.
او گفت که باید صلح باعث امنیت سراسری شود و اگر این کار با دقت و سنجینده نشده باشد، بجای امنیت یک نوع بی‌امنیتی بار می‌آورد.
اشرف غنی با اشاره به درآمدهای گروه طالبان تاکید کرد، باید ارتباط این گروه با شبکه‌های اقتصاد حرام نیز به یک بحث ملی و بین‌المللی تبدیل شود.
این درحالی است که، دولت افغانستان بارها اعلام کرده که گروه طالبان از طرف پاکستان حمایت مالی و نظامی می‌شود و اسلام‌آباد به رهبران و سایر شورشیان در پاکستان پناه داده اما پاکستان بارها این موضوع را رد کرده و می گوید کابل برای پوشش ضعف‌هایش دیگران را متهم می‌کند.
در سال‌های اخیر آمریکا نیز با دولت افغانستان همصدا شده و اکنون خواست اصلی دولت‌ افغانستان و آمریکا از پاکستان، از بین بردن پناهگاه‌های شورشیان در آن کشور، پایان بخشیدن به حمایت از آن‌ها و واداشتن طالبان به نشستن به دور میز مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان است.



نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟