طرح رئیس کمیسیون اروپا برای مقابله با بحران مهاجرت در لامپدوزای ایتالیا

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 153635

اورسلا واندر لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه در سفرش به لامپدوزا یک طرح ده فقره‌ای را برای حمایت از ایتالیا در برابر موج مهاجران در لامپدوزا ارائه کرد. تقویت، مرزها، تسریع اخراج‌ها و مبارزه علیه قاچاقبران نکات مهم این طرح را تشکیل می‌دهند.

رئیس کمیسیون اروپا که هنگام دیدار از جزیره لامپدوزا از سوی جیورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا همراهی می‌شد طرح ده فقره‌ای خود برای مقابله با بحران مهاجرت در لامپدوزا را توضیح داد. این طرح در حالی ارائه شده که طی حدود یک هفته حدود ۱۰ هزار مهاجر وارد لامپدوزا شدند. مهاجر نیوز نکات اساسی طرح را توضیح می‌دهد.

۱- تقویت حمایت از ایتالیا از سوی آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا و آژانس حفاظت از مرزهای بیرونی این اتحادیه، فرانتکس، در مدیریت مهاجران تازه وارد، ثبت نام و نشان انگشت آن‌ها، اجرای مصاحبه‌ها و ارجاع مهاجران به مقام‌های با صلاحیت.

۲- حمایت از انتقال مهاجران به بیرون از لامپدوزا، از جمله به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در چارچوب میکانیزم همبستگی داوطلبانه و توجه ویژه به وضعیت مهاجران زیرسن و بدون همراه و زنان.

۳- افزایش اقدامات آگاهی دهنده در کشورهایی مانند گینه، ساحل عاج، سنگال و برکینا فاسوو برای افزایش برگشت‌ها به کشورهای مبداء؛ تقویت همکاری‌ها برای پذیرش مهاجرانی که بر می‌گردند: آموزش و تقویت ظرفیت‌ها از سوی فرانتکس برای بازگشت سریعتر مهاجران.

۴- حمایت از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مهاجرت افراد از طریق همکاری در مبارزه علیه قاچاقبران در کشورهای مبداء و کشورهای عبوری. در این چارچوب، بررسی امکانات همکاری فرانتکس با تونس، و ایجاد یک نیروی ویژه برای هماهنگی در سطح یوروپول.

۵- تقویت حفاظت از مرزها از طریق دریا و هوا، با حمایت فرانتکس و بررسی احتمال گسترش عملیات دریایی در مدیترانه.

۶- اقدامات برای محدود کردن استفاده از کشتی‌های که برای سفر دریایی مناسب نیستند؛ مقابله با شبکه لوژستیک و تجهیز رسانی قاچاقبران و تخریب و غیرقابل استفاده ساختن قایق‌ها و کشتی‌های به دست آمده.

۷- حمایت آژانس پناهندگی اروپا از اقدامات سریع در بررسی درخواست‌ها در مرزها، در نظر گرفتن کشورهای امن، رد کردن درخواست‌های ناموجه و ثبت احکام ممنوعیت ورود در سیستم داده‌های شنگن.

۸- تقویت کارزارها برای منصرف کردن مهاجران از سفر از طریق مدیترانه و همزمان با آن پیشنهاد راه‌های بدیل بشردوستانه و قانونی ورود به اروپا.

۹- تقوست همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان و سازمان بین المللی مهاجرت حفاظت از افراد در طول مسیر و کمک به تقویت بازگشت‌های داوطلبانه از کشورهای عبوری.

۱۰- تطبیق توافق اتحادیه اروپا با تونس به منظور کاهش حرکت مهاجران از طریق این کشور به مقصد لامپدوزا. اولویت دادن به اقدامات فوری برای حل بحران کنونی و تقویت قراردادها برای برنامه‌های جدید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟