طالبان هشت حلقه چاه نفت جدید در سرپل افتتاح کرد

  • انتشار: ۷ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 162186

حکومت طالبان از آغاز استخراج ۸ چاه نفتی جدید در حوزه نفتی آمو خبر داده است.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، امروز با سفر به سرپل در شمال افغانستان، رسماً استخراج از این چاه‌ها را افتتاح کرد.

دفتر ملا برادر گفته است که با فعال شدن چاه‌های جدید، روزانه ۸۰۰ متر معکب نفت بیشتر استخراج خواهد شد و قرار است که ۱۰ چاه دیگر نیز در آینده نزدیک فعال شوند.

آقای برادر در این مراسم گفته که طالبان در تلاش «پیشرفت متوازن» ولایت‌ها هستند و «اولین فایده چاه‌های نفت با ساخت یک شفاخانه بزرگ مجهز، یک جاده معیاری و بند آبی به مردم محل خواهد رسید» که به گفته او برای «هزاران نفر» زمینه کار فراهم خواهد کرد.

معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان می‌گوید که هم‌اکنون ۳۵۰ انجنیر و ۵۵۰ کارمند به گونه مستقیم در حوزه نفتی آمو مصروف کار هستند که با افتتاح چاه‌های جدید به شمار آنها افزوده خواهد شد.

طالبان بهره‌برداری نفت در شمال افغانستان را به کمک یک شرکت چینی در ماه جولای آغاز کرد که به گفته آنها میلیون‌ها دالر برای حکومت آنها درآمد فراهم می‌کند.

شرکت دولتی نفت و گاز طالبان و شرکت قراردادی چینی «افچین» به طور مشترک نفت خام در این منطقه را استخراج می‌کنند.

در پنج منطقه شمال افغانستان ذخایر نفت شناسایی شده که وسعت آنها به ۴۵۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد.

بر اساس برآوردهای مراکز معتبر بین‌المللی افغانستان منابع طبیعی گسترده، از جمله معادن مختلف و نفت و گاز دارد، که ارزش آنها تا ۳ تریلیون دالر تخمین زده شده، اما به علت جنگ‌های چهار دهه گذشته، امکان بهره‌برداری از آنها فراهم نشده‌است.

در سال‌های گذشته شرکت‌هایی از کشورهای مختلف به سرمایه‌گذاری علاقه نشان داده‌اند، اما ظاهرا نگرانی‌های امنیتی عمده‌ترین مانع برای این کار بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟