صادرات کوکائین در کلمبیا از صادرات نفت پیشی می‌گیرد/گزارش بلومبرگ اکونومیکس

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 153227

خبرگزاری بلومبرگ ایکونومیس در گزارشی نوشت که تولید کوکائین در کلمبیا روندی رو به رشد را تجربه می‌کند تا جایی که سال گذشته میلادی در برخی موارد درآمد حاصل از صادرات این ماده مخدر از صادرات نفت نیز پیشی گرفت.

در گزارش این خبرگزاری آمده است که در سایه سیاست تساهل دولت کلمبیا در قبال مواد مخدر،درآمد حاصل از صادرات کوکائین به صدر درآمدهای این کشور در کنار صادرات نفت رسیده است.

طبق این گزارش، در حالیکه صادرات نفت در کلمبیا در نیمه اول سال جاری به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما تجارت کوکائین روز به روز توسعه می‌یابد، تا جایی که در برخی مواقع، در آمد این ماده مخدر از نفت هم پیشی گرفته است.

بلومبرگ اکونومیکس با اشاره به اینکه «درآمد حاصل از صادرات کوکائین در کلمبیا در سال ۲۰۲۲ به ۱۸٫۲ میلیارد دلار افزایش یافت، رقمی نه چندان دور از صادرات نفت ۱۹٫۱ میلیارد دلاری در سال گذشته»، خاطرنشان کرد: «دولت کلمبیا در حال نابود کردن آزمایشگاه‌هایی است که در آن برگ‌های کوکا به کوکائین تبدیل می‌شود. اما این مسأله مانع از رشد تولید نشد.»

فلیپه هرناندز، اقتصاددان بلومبرگ اکونومیکس معتقد است که اکنون کوکائین می تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ به صادرات شماره یک کلمبیا تبدیل شود.

همچنین طبق گزارش آژانس مواد مخدر سازمان ملل متحد، UNODC، در طول سال ۲۰۲۲، تولید کوکائین در کلمبیا با ۲۴ درصد افزایش به سطح بی سابقه ۱۷۳۸ تن افزایش یافت، در حالی که مساحت زمین کشت شده با کوکا، ماده اولیه تولید این ماده مخدر، ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و به ۲۳۰،۰۰۰ هکتار رسیده است.
طبق این گزارش تولید کوکائین در کشورهای آمریکای جنوبی مانند پرو و ​​بولیوی نیز به ویژه در طول بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟