شیخ مشعل الاحمد الجابر، امیر جدید کویت شد

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 164570

شیخ مشعل الأحمد الجابر الصباح ، که ۸۳ سال سن دارد، پس از درگذشت شیخ نواف، که روز شنبه در سن ۸۶ سالگی درگذشت، به عنوان امیر جدید کویت انتخاب شد.

بر اساس قانون اساسی کویت، جانشینی امیر در صورت فوت، بر عهده برادر بزرگتر او است. از آنجایی که برادر بزرگتر شیخ نواف، شیخ جابر الاحمد الجابر الصباح، در سال ۲۰۱۵ درگذشت، بنابراین مشعل الأحمد، برادر ناتنی او، به عنوان امیر جدید انتخاب شد.

شیخ مشعل از سال ۱۹۶۲، یعنی زمانی که پدرش، شیخ صباح السالم الصباح، امیر کویت شد، در مناصب مختلف دولتی خدمت کرده است. او از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱، وزیر دفاع کویت بود و از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰، نخست‌وزیر این کشور بود.

او همچنین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، رئیس مجلس مشورتی کویت بود.

شیخ مشعل ۸۳ ساله بیشتر وقت خود را صرف ساختن دستگاه‌های امنیتی و دفاعی کویت کرده است.

او زمانی که در نوامبر ۲۰۲۱ به عنوان ولیعهد تعیین شد و بخش زیاد وظایف شیخ نواف به او واگذار شد، بیشتر در کانون توجه قرار گرفت.

در کمتر از سه سال اخیر شیخ مشعل سومین امیر است که رهبری کویت را به‌دست می‌گیرد. تا سال ۲۰۲۰، این منصب به مدت ۱۴ سال در اختیار شیخ صباح آل احمد، یک شخصیت برجسته در جهان عرب بود که به خاطر کمک به برخاستن کویت از خرابه‌های تهاجم عراق در سال ۱۹۹۰ شهرت داشت.

انتظار می‌رود شیخ مشعل در حالی که سکان تولید نفت اوپک را در دست می‌گیرد، سیاست‌های خارجی کلیدی کویت از جمله حمایت از اتحاد کشورهای عربی خلیج فارس، اتحاد با کشورهای غربی و روابط خوب با ریاض را حفظ کند. به نظر می‌رسد که رابطه با ریاض برای حاکم جدید کویت اولویت اصلی محسوب می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟