شماری از رهبران کشورهای اسلامی در سازمان ملل از غرب به خاطر سوزاندن قرآن انتقاد کردند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 153682

رییسان جمهور ایران، ترکیه و امیر قطر، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقادهای شدیدی را بابت قرآن‌سوزی‌های ماه‌های گذشته در سویدن، مطرح کردند.

بربنیاد گزارش خبرگزاری فرانسه، آنان روز سه‌شنبه، ۱۹ سپتامبر، ضمن محکوم کردن این عمل، رفتار کشورهای غربی را نسبت به این اقدام «تبعیض‌آمیز» عنوان کزده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رییس ‌جمهور ترکیه که ماه‌هاست سویدن را بابت پذیرفتن کنش‌گرانِ کردی که ترکیه آنها را «تروریست» به شمار می‌آورد، تحت فشار گذاشته است، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، کشورهای غربی شاهد «طاعون» نژادپرستی هستند که اسلام‌هراسی نیز جزئی از آن است.

او افزود: «این امر به سطحی غیرقابل تحمل رسیده است. متاسفانه سیاست‌مداران عوام‌فریب در بسیاری از کشورها با تشویق چنین گرایش‌های خطرناکی، همچنان در حال بازی با آتش هستند.»

ابراهیم رییسی، رییس‌ جمهور ایران نیز با به دست گرفتن یک جلد قرآن در صحن سازمان ملل گفت: «این نخستین بار نیست که کلمات خداوند را می‌سوزانند و گمان می‌کنند صدای ملکوت را برای همیشه قطع کرده‌اند، اما تعالیم قرآنی برای جوامع بشری هرگز نمی‌سوزد و آتش توهین و تحریف حریف حقیقت نخواهد شد.»

رییسی سوزاندن قرآن و منع حجاب در مکاتب را صورت‌های مختلف «اسلام‌ستیزی» و «آپارتاید فرهنگی» دانست و افزود: «پشت‌پرده این نفرت‌پراکنی‌ها طراحی بزرگ‌تری وجود دارد و تقلیل آن به مقوله آزادی بیان‌ گمراه کننده است.»

اشاره او به کشور فرانسه بود که دختران مسلمان را از پوشیدن حجاب در مکاتب منع کرده است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که کشوری است که روابط نزدیکی هم با غرب و هم با جهان اسلام دارد، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، به «بی‌حرمتی تعمدی به مقدسات دیگران» نباید به‌عنوان آزادی بیان نگاه کرد.

تجمعات اعتراضی در سویدن که در جریان آن‌ها قرآن‌سوزی نیز اتفاق افتاد، از سوی سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی ساکن سویدن سازماندهی شده بود. این اقدام، با انتقادهای تند کشورهای اسلامی مواجه شد.

دولت سویدن، اقدام به قرآن‌سوزی را که تا کنون چندین بار در آن کشور پیش آمده، محکوم کرده، اما در عین حال اعلام کرده است که نمی‌تواند، مانع از اقدامی شود که مطابق با قوانین مربوط به آزادی بیان، مجاز محسوب می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟