سفیر سابق کانادا در کابل: وضعیت در افغانستان زیر سلطه طالبان ناامیدکننده است

  • انتشار: ۱۰ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 155150

دبورا لیون، سفیر سابق کانادا در افغانستان و اسراییل، می‌گوید که اتفاقات پس از تسلط مجدد طالبان در کشور، به‌شدت نگران‌کننده است.

سی‌بی‌سی‌نیوز یک‌شنبه‌شب، ۹ میزان، گزارش داده که دبورا لیون، در گفت‌گوی با یک روزنامه کانادایی خواستار تقویت همکاری کشورش با مردم افغانستان شده است.

وی افزوده است: «پیدا کردن راه به جلو یک مبارزه است، اما باید به آن ادامه دهیم.»

لیون که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به‌عنوان سفیر کانادا در افغانستان و از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان بود، خاطرنشان کرده که وضعیت مردم به‌ویژه زنان در کشور ناامیدکننده است.

دیپلمات پیشین کانادایی تصریح کرده است: «داستان افغانستان تمام نشده است. فصل سختی است، اما همه ما باید بسیار تلاش کنیم.»

لیون افزوده است که طالبان طی دو سال گذشته گروهای خاص قومی را سرکوب کردند و کارمندان حکومت پیشین به‌ویژه نظامیان نیز هدف اقدامات انتقام‌جویانه این گروه قرار گرفته‌اند.

وی از کانادا و سایر کشور خواسته تا سقف کمک‌های بشردوستانه خود به مردم افغانستان را بیشتر کنند.

این دیپلمات کانادایی، خواستار تعامل با طالبان شده و افزوده است: «شما می‌توانید با آنها ملاقات کنید، با آنها کار کنید، با آنها صحبت کنید، سعی کنید راه‌هایی را بیابید که به مردم افغانستان کمک کند.»

طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی علیه زنان وضع کرده‌اند.

به‌رغم خواست‌های مکرر جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و لغو ممنوعیت آموزش دختران، اما این گروه تا کنون کاری در این زمینه انجام نداده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این برخی از فعالان حقوق بشر و نهادهای حامی حقوق زنان خواستار وارد کردن فشار بیشتر علیه طالبان شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟